responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 356

کنید و وظائف زناشویی را به نظرشان بیاورید و از خدا به ترسانید، اگر موعظه مفید واقع نشد از آنها در خوابگاه جدا شوید در رختخواب دیگری بخوابید و یا در رختخواب بآنها پشت بگردانید چنان که از حضرت باقر علیه السّلام نقل شده است [1] و اگر آنهم مؤثّر واقع نشد آنها را بزنید تا جلو مخالفت گرفته شود. در اینجا دو مطلب هست:
اول: فقهاء در اندازه زدن گفته‌اند باید طوری بزند که بدن زن خونی نشود و سرخ و سیاه نگردد، در بعضی عبارات باید «ضرب غیر مبرح» باشد در مجمع البیان فرموده یعنی زدنی که گوشت را ندرد و استخوان را نشکند و از حضرت باقر علیه السّلام نقل کرده: آن زدن با سواک است [2] ظاهرا منظور آن است که با چوبی مثل چوب مسواک بزند. بنظر می‌آید اندازه زدن مقداری است که زن را بطاعت وادارد چنان که از ذیل آیه فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلًا روشن می‌شود در این صورت شرط سرخ و سیاه نشدن مشکل است مگر آنکه دلیل قاطعی داشته باشیم، اگر بنظر آوریم که ضرب برای تنبیه است نه تشفی قلب، مطلب در اندازه آن روشن خواهد شد. که لازم است حتّی المقدور بدون شدت و بدون شکنجه باشد وانگهی ضرب در مرتبه سوم آمده است یعنی تا می‌تواند از زدن احتراز کند.
دوم: حق مرد در تأدیب زن ناشزه یک حق طبیعی و قیمومی است باید مرد بتواند زن را تأدیب کند تا از پاشیدن خانواده جلوگیری شود، تازه اگر مرد با یکی دو سیلی، زن را باطاعت وادار نکند پس چه کند برود شکایت بدادگاه کند و اسرار خانواده بر سر زبانها افتد، حال آنکه بعلّت لزوم عدم افشاء حتّی
[1]
مجمع البیان عن أبی جعفر (ع) قال یحول ظهره الیها.
[2]
مجمع البیان عن أبی جعفر (ع) قال انه الضرب بالسواک.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 356
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست