responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 355

در اسلام مرد سرپرست خانواده است نه زن بدو علّت یکی اینکه مردان از حیث تفکر و تعقل و اداره امور و تحمل مشقات بر زنان برتری دارند چنان که زنان از حیث عاطفه و ترحم بر مردان برتری دارند، این امر ایجاب می‌کند که مردان سرپرست خانواده باشند نه زنان. اگر زن سرپرست خانواده و مرد تابع تدبیر او باشد بر خلاف طبیعت هر دو خواهد بود، این دلیل، دلیل طبیعی است.
دیگری: وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ که تأمین مسکن، لباس و خوراک زن بعهده مرد است، لازم است سرپرستی، از آن مسئول و تأمین کننده باشد. این دلیل دلیل قراردادی است یعنی: چون تأمین زنان بر عهده مردان گذاشته شده است، پس باید مردان سرپرست باشند فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَیْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ به نظر می‌آید باء در «بما» به معنی مقابله باشد، یعنی حالا که مردان سرپرست زنان شدند پس افراد شایسته آنهایی هستند که به شوهران خود در امر سرپرستی مطیعند و حافظات غیبند یعنی در غیاب شوهر مال شوهر و خودشان را برای شوهر حفظ می‌کنند، نه به مال او خیانت می‌کنند و نه به ناموس او، اینها را انجام می‌دهند در مقابل آنچه خدا از حقوقشان را حفظ کرده و بر عهده مردان قرار داده است.
وَ اللَّاتِی تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ.
این به عکس جمله سابق است یعنی: در صورتی که احساس می‌کنید به فکر مخالفت و عدم طاعتند و می‌خواهند قانتات و حافظات نباشند آنها را نصیحت
خانه کار کنند، مثلا اگر در جامعه، تعلیم، پرستاری، ماشین نویسی، کاریابی و نظیر آنها را بعهده مردان و کارهای حکومت، قانونگذاری، دادگستری، جنگ، اداره امور، تشکیل دولتها را بعهده زنان بگذاریم کاری بر خلاف طبیعت مرد و زن کرده‌ایم چنان که از قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ و سیره رسول خدا و علی (ع) روشن می‌شود.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 355
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست