نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 357
محکمهای
که در آیه بعدی گفته خواهد شد محکمه خانوادگی است تا دیگران بخلوات
خانواده واقف نشوند، وانگهی در اصطلاح روانشناسی در زنان یک عارضه انحراف
جنسی و روحی هست بنام «ماسوشیزم» که جز با خشونت قابل معالجه نیست، زدن زن
در این صورت اولا یک مداوای روحی و ثانیا مانع از هم پاشیدن خانواده است
ناگفته نماند اگر نشوز و عصیان از طرف مرد باشد در صورت شکایت زن حکومت با
مرد همان معامله را میکند که او با زن میکرد حق زن در این حکم ضایع نشده
است. فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلًا إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیًّا کَبِیراً. این جمله برای آن است که نشوز را عنوان کرده بجان زنان نیافتند. یعنی
اگر با مقداری خشونت حاضر بطاعت شدند دیگر برای زدن و خشونت در پی وسیله
نباشید اگر شما در قدرت بر زنان برترید یاد آورید که خدا از شما برتر و
بزرگتر است انتقام زنان را از شما میگیرد.
محکمه خانوادگی
35- وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِها. این
ظاهرا در صورتی است که نشوز و عصیان از طرفین باشد، اگر اختلافشان بحاکم
رسیده باشد او دو داور از خانواده زن و مرد تعیین میکند بنا بر روایات
امامان علیهم السّلام تشکیل این محکمه بعهده حاکم است آنچه دو داور درباره
سازش رأی بدهند زن و مرد ناچار باید قبول کنند. اگر حاکمان در موقع منصوب
شدن با زن و مرد شرط کنند که در سازش دادن و طلاق مختار هستند و آن دو این
شرط را قبول کنند حکمین میتوانند سازش بدهند و یا امر به طلاق کنند و یا
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 357