responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 279

مال یتیم خودداری کند.
حسیب: حسابگر. حساب: شمردن. حاسب و حسیب: شمارنده و حسابگر.

شرحها

در این آیات راجع به اموال یتیمان، تعدد زوجات، مهریه زنان، ردّ اموال یتیمان، برداشتن حق العمل از آن و غیره، احکامی بیان شده که ذیلا بررسی می‌شود، تناسب این احکام با آیه اولی که راجع بتقوی و وحدت خانواده بشری بود کاملا روشن است.
2- وَ آتُوا الْیَتامی أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِیثَ بِالطَّیِّبِ.
یعنی متاع بد خود را با مال خوب یتیمان عوض نکنید وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلی أَمْوالِکُمْ إِنَّهُ کانَ حُوباً کَبِیراً یعنی: اموال آنها را باموال خود اضافه کرده نخورید که اینکار، گناه بزرگی است.
3- وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتامی فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ.
در آیه قبل فرمود: اموال یتامی را از بین نبرید و بخودشان بدهید، بدان مناسب در این آیه فرموده: اگر اموال دختران یتیم در اختیار شما باشد و بترسید که در صورت تزویج، درباره اموال آنها بعدالت رفتار نکنید، پس با آنها ازدواج نکنید و زنان دیگر را که برای شما پاک و حلال هستند بزنی بگیرید در اینجا چند مطلب باید مورد دقت قرار گیرد:
اول: کلمه «یتامی» نسبت بزمان گذشته بکار رفته و گرنه موقعی که می‌خواهیم دختران یتیم را تزویج کنیم دیگر یتیم نیستند چون بالغ شده‌اند (مجاز باعتبار ما کان).
دوم: مراد از عدالت درباره دختران یتیم، عدالت در اموال آنهاست که

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 279
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست