responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 272

ارحام: رحم (بفتح اوّل و کسر دوّم) رحم زن. محل رشد جنین. جمع آن ارحام است مراد از آن در آیه خویشاوندی‌ها است.
رقیب: مراقب. مراد از آن مواظب و ناظر بر اعمال است «رقبه: اشرف علیه من مکان عال» (المنار).

شرحها

این آیه که به حکم عنوان تمام سوره است دو مطلب را به انسانها گوشزد می‌کند یکی اینکه: از خدا به ترسید که آفریننده و پرورش دهنده شماست، روح تقوی و پرهیز از بدیها پیوسته در شما باشد، دوم اینکه: نوعدوست و بشر دوست باشید چون شما انسانها همه به یک تبار بر می‌گردید و در واقع افراد یک خانواده هستید.
1- یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها.
گفته شد مراد از «نفس» ظاهرا «شخص و کس» است مثل: یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی ... حجرات/ 13، «من» در وَ خَلَقَ مِنْها به معنی جنس است یعنی جفتش را از جنس او آفرید رجوع شود به «نکته‌ها» جمله الَّذِی خَلَقَکُمْ ... وَ نِساءً مقدّمه است برای دستور ارحامی که در ذیل آیه آمده است: وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا کَثِیراً وَ نِساءً یعنی از آن دو، مردان و زنان بسیاری آفرید. رِجالًا وَ نِساءً شامل همه انسانها نمی‌شود و گرنه لازم بود «الرجال- النساء» گفته شود [1] ظهورش همان است که از آن دو فرزندان بسیاری


[1] ظاهرا «من» در «منهما» نشویه است یعنی از آن دو مردان و زنان بسیاری آفرید و اگر برای جنس باشد معنایش آنست که: از جنس آن دو مردان و زنان بسیاری آفرید در این صورت آنها از بین رفته‌اند فقط نسل کنونی باقی است که از نفس واحده آفریده شده است.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 272
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست