نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 272
ارحام: رحم (بفتح اوّل و کسر دوّم) رحم زن. محل رشد جنین. جمع آن ارحام است مراد از آن در آیه خویشاوندیها است. رقیب: مراقب. مراد از آن مواظب و ناظر بر اعمال است «رقبه: اشرف علیه من مکان عال» (المنار).
شرحها
این آیه که به حکم عنوان تمام سوره است دو مطلب را به انسانها گوشزد
میکند یکی اینکه: از خدا به ترسید که آفریننده و پرورش دهنده شماست، روح
تقوی و پرهیز از بدیها پیوسته در شما باشد، دوم اینکه: نوعدوست و بشر دوست
باشید چون شما انسانها همه به یک تبار بر میگردید و در واقع افراد یک
خانواده هستید. 1- یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها. گفته
شد مراد از «نفس» ظاهرا «شخص و کس» است مثل: یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا
خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی ... حجرات/ 13، «من» در وَ خَلَقَ
مِنْها به معنی جنس است یعنی جفتش را از جنس او آفرید رجوع شود به
«نکتهها» جمله الَّذِی خَلَقَکُمْ ... وَ نِساءً مقدّمه است برای دستور
ارحامی که در ذیل آیه آمده است: وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا کَثِیراً وَ
نِساءً یعنی از آن دو، مردان و زنان بسیاری آفرید. رِجالًا وَ نِساءً شامل
همه انسانها نمیشود و گرنه لازم بود «الرجال- النساء» گفته شود [1] ظهورش
همان است که از آن دو فرزندان بسیاری
[1]
ظاهرا «من» در «منهما» نشویه است یعنی از آن دو مردان و زنان بسیاری آفرید
و اگر برای جنس باشد معنایش آنست که: از جنس آن دو مردان و زنان بسیاری
آفرید در این صورت آنها از بین رفتهاند فقط نسل کنونی باقی است که از نفس
واحده آفریده شده است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 272