responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 273

متولّد شده‌اند وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ یعنی از خدا بترسید خدایی که در موقع سؤال از یکدیگر او را واسطه قرار می‌دهید و می‌گوئید:
برای خدا اینکار را به نفع من انجام بده و بترسید از ارحام و خویشاوندیها که میان ابناء بشر است، به قرینه خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ مراد از ارحام، خویشاوندی تمام انسانهاست. و این از امتیازات قرآن است که انسان را در یک سطح عالی بررسی کرده و آنها را یک خانواده می‌داند ولی اروپا و امریکا هنوز مسئله سیاه و سفید را حل نکرده است. إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً چون خدا رقیب و ناظر بر اعمال شماست پس از خدا و از تباه کردن حق خویشاوندی بترسید.

نکته‌ها

اصل نسل انسان کنونی:

آیه: خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها و آیه: وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ انعام/ 98 و آیه: هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها اعراف/ 189 و آیه: خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها ... زمر/ 6 و آیه إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی ... حجرات/ 13، همه ظهورشان در این است که ابتدای نسل کنونی بشر به یک پدر و مادر می‌رسد و حتی در بعضی از آیات به لفظ «ابوین» آمده مثل: یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ ...
اعراف/ 27 و درباره خلقت بشر اوّلی آمده که او از خاک و لجن آفریده شده است وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِینٍ سجده/ 7 وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ حجر/ 26.
ممکن است مسئله خلافت انسان و سجده ملائکه بر او غیر از خلقت اوّلیه بشر باشد و خلافت پس از تکامل واقع شده باشد، فعلا درباره پیدایش موجودات

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 273
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست