نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 273
متولّد
شدهاند وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ یعنی
از خدا بترسید خدایی که در موقع سؤال از یکدیگر او را واسطه قرار میدهید و
میگوئید: برای خدا اینکار را به نفع من انجام بده و بترسید از ارحام و
خویشاوندیها که میان ابناء بشر است، به قرینه خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ
واحِدَةٍ مراد از ارحام، خویشاوندی تمام انسانهاست. و این از امتیازات قرآن
است که انسان را در یک سطح عالی بررسی کرده و آنها را یک خانواده میداند
ولی اروپا و امریکا هنوز مسئله سیاه و سفید را حل نکرده است. إِنَّ اللَّهَ
کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً چون خدا رقیب و ناظر بر اعمال شماست پس از خدا و
از تباه کردن حق خویشاوندی بترسید.
نکتهها
اصل نسل انسان کنونی:
آیه: خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها و آیه:
وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ انعام/ 98 و آیه: هُوَ
الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها
اعراف/ 189 و آیه: خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْها
زَوْجَها ... زمر/ 6 و آیه إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی ...
حجرات/ 13، همه ظهورشان در این است که ابتدای نسل کنونی بشر به یک پدر و
مادر میرسد و حتی در بعضی از آیات به لفظ «ابوین» آمده مثل: یا بَنِی
آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ
الْجَنَّةِ ... اعراف/ 27 و درباره خلقت بشر اوّلی آمده که او از خاک و
لجن آفریده شده است وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِینٍ سجده/ 7 وَ
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ حجر/
26. ممکن است مسئله خلافت انسان و سجده ملائکه بر او غیر از خلقت اوّلیه
بشر باشد و خلافت پس از تکامل واقع شده باشد، فعلا درباره پیدایش موجودات
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 273