responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 27

نمی‌کند، دیر یا زود، در آتشی که خود افروخته‌اند، خواهند سوخت چنان که فرعونها و قارونها سوختند، قرآن مجید پس از بیان این قاعده، خطاب بحضرت رسول می‌فرماید: بکفار بگو: شما هم مشمول این قانون هستید بزودی در برابر حق مغلوب شده تا بجهنم عقب نشینی خواهید کرد، در عین حال هشداری است بفرعونها و نیمه فرعونهای هر عصر.
ناگفته نماند: رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله پس از جنگ «بدر» یهود «بنی قینقاع» را در ماه بیست و یکم هجرت از مدینه اخراج کرد، بقرینه قَدْ کانَ لَکُمْ آیَةٌ فِی فِئَتَیْنِ ... معلوم می‌شود مراد از لِلَّذِینَ کَفَرُوا در آیه قُلْ لِلَّذِینَ کَفَرُوا یهود بنی قینقاع است یعنی همانطور که مشرکان در «بدر» منکوب شدند شما نیز مغلوب خواهید شد.
10- إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَنْ تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَ أُولئِکَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ این کفار در برابر خدا صف آرایی کرده‌اند، بالضرورة مغلوب خواهند شد، بقرینه تشبیه بفرعون و امثال او معلوم می‌شود مراد از لَنْ تُغْنِیَ ... در زندگی دنیاست، جمله وَ أُولئِکَ هُمْ ... مطلب دیگری است راجع بآخرت، خلاصه آنکه: مال و اولاد جای خدا را نمی‌گیرد باید خدا و دستور او نیز در نظر باشد و گر نه سعادت غیر ممکن است.
11- کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ اللَّهُ شَدِیدُ الْعِقابِ.
این آیه دلیل و مصداق آیه قبلی است، فرعون نیز به آلِ فِرْعَوْنَ داخل است، ظاهرا بعلت هم عقیده بودن، لشگریان فرعون، آل فرعون قلمداد شده‌اند این مطلب در قاموس قرآن ذیل کلمه «آل- اهل» بررسی شده است. «بذنوبهم» حاکی است که علّت عذاب، گناهان آنها بوده است. کَذَّبُوا بِآیاتِنا حاکی از آنست که به مال و اولاد اکتفاء کرده خدا را کنار گذاشتند.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 27
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست