responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 265

علیه السّلام نازل شد، آن حضرت با مادرش فاطمه بنت اسد و فاطمه زهرا علیهما السّلام و فاطمه دختر زبیر از مکه خارج شدند و در «ضجنان» عده‌ای از مؤمنان از جمله‌ام ایمن بآنها لاحق شدند، از آنجا حرکت کردند و پیوسته خدا را یاد می‌کردند تا به رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله پیوستند و دیدند که آیات فوق نازل شده است [1] هر کس دارای آن صفات باشد آیات بر او نیز شامل می‌شود.
لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ.
معلوم می‌شود که این اعمال بخشوده شدن گناهان را سبب می‌شوند مثل توبه، چنان که در بسیاری از آیات آمده نظیر إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ حاکی از عظمت پاداش و حُسْنُ الثَّوابِ به معنی ثواب نیک است در وصف انهار بهشتی رجوع شود به بقره/ 25 و سوره محمّد/ 15.
196 و 197- لا یَغُرَّنَّکَ تَقَلُّبُ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی الْبِلادِ مَتاعٌ قَلِیلٌ ثُمَّ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهادُ.
این آیه، به حکم جمله معترضه است که مبادا زندگی مرفه کفار فریبتان دهد و از توحید باز دارد که آنچه کفار دارند تمتع قلیلی بیش نیست و عذاب دردناکی بدنبال دارند (و انگهی با مؤمن بودن نیز می‌توان از لذات مادی بهره‌مند شد).
198- لکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها نُزُلًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ لِلْأَبْرارِ.
این آیه چنان که گفته شد شامل کسانی نیز هست که پیش آمدهای دسته مجاهدان را نداشته ولی با تقوی زندگی کرده‌اند، بهشتهای وعده شده یک نوع پذیرایی از جانب خدا است، جمله وَ ما عِنْدَ اللَّهِ ... در مقابله با مَتاعٌ قَلِیلٌ ....
[1] از المیزان. [.....]
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 265
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست