responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 259

از وجود ناظم و هدف او حکایت دارد و حکیم عبث نمی‌کند [1] سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ از اینکه خلقت، باطل و بی‌هدف نیست می‌فهمند که باید در این خلقت، با عادل و ظالم یکسان رفتار نشود و هر یک مطابق کار خویشتن بپاداش و کیفر برسند لذا می‌گویند: پاکی تو از اینکه جهان را بی‌غرض آفریده باشی، قهرا به حساب نیک و بد رسیدگی خواهی کرد پس ما را از عذاب آتش نجات بده. باز باید تلقین خدا و تعلیم پیامبران را در وجود این فهم و درک کاملا مؤثر دانست و گرنه، بشر تنها بفکر خود باین مرحله نمی‌رسید. رجوع شود به «نکته‌ها».
192- رَبَّنا إِنَّکَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَیْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ.
آنکه بآتش داخل شود حرمتی پیش خدا ندارد و خدا او را خوار کرده است و اگر ظالمان را یارانی بود و از عذاب نجاتشان می‌داد در این صورت خلقت باطل و عبث می‌شد ولی مسئله شفاعت مطلب دیگری است که در ذیل آیه 48 بقره مشروحا گفته شده است.
193- رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادِی لِلْإِیمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا.
منادی رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله است (انبیاء دیگر را نیز بزبانحال شامل می‌شود) ندای آن حضرت این بود که فرمود: به پروردگارتان تسلیم شوید. مؤمنان در جواب آن گفتند: ایمان آوردیم و چون ایمان آوردن لازمه‌اش این است که شخص از تعلیمات آن حضرت پیروی کند تا مشمول رحمت حق گردد و گناهانش آمرزیده شود لذا در ادامه آن آمده: رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ کَفِّرْ عَنَّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ غفران گناه که معلوم است، مراد از تکفیر سیئات به نظرم از بین بردن آثار گناهان است، مثلا شرابخوار پیش خدا گناهکار و در پیش مردم بی‌اعتبار است، غفران گناه، آمرزیدن خدا و تکفیر سیّئه اعاده حیثیّت در پیش مردم است در بسیاری
[1] در صافی از امام صادق (ع) نقل شده:
«افضل العبادة ادمان التفکر فی اللَّه و فی قدرته».
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 259
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست