responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 260

از آیات هست که عمل صالح و تقوی آثار گناهان را از بین می‌برد وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ یَعْمَلْ صالِحاً یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّئاتِهِ تغابن/ 9 گویند مراد از ذنوب کبائر و مراد از سیئات گناهان صغیره است، المنار ذنوب را گناه ما بین خدا و خلق و سیئات را حقوق الناس گفته است وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ کنایه از همیشه مسلمان بودن است وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ.
194- رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلی رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمِیعادَ.
وعده خدا بواسطه رسولان، سعادت دنیا و آخرت است مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ نحل/ 97 ولی به نظر می‌آید مراد از ما وَعَدْتَنا بهشت باشد چنان که از «لا تخزنا» نجات از آتش است إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمِیعادَ راجع بهر دو فقره می‌باشد.

نکته‌ها

ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا .... فَقِنا عَذابَ النَّارِ در چندین مورد از قرآن نظیر آیه أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ روشن شده که اگر آخرت و حشر و نشر و کیفر و پاداش نبود، خلقت ناقص و عبث بود. در اینجا نیز بدنبال نفی باطل بودن خلقت، آمده پس ما را از آتش نجات بده توضیح اینکه: نیکان و بدان در این دنیا. بمجازات پاداش نمی‌رسند مگر کمی و یا اصلا محسوس نمی‌شود، اگر در پی دنیا آخرت نبود مسئله مبارزات، قیام‌ها، حق و ناحق، پاک و ناپاک، عدالت و ستم، فداکاری و فساد و ... لغو و باطل می‌گردید و خلقت حتما ناقص و باطل می‌شد و آن بر خدای حکیم محال است ولی وجود آخرت جوابگوی همه این مشکلات است مثلا علی‌ها، ابو ذرها و خمینی‌ها بگفته خدا عمل می‌کنند

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 260
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست