responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 257

کتاب، این آیات خردمندان را به عوامل طبیعت حواله داده و می‌گوید: در آفرینش آسمانها و زمین و در پی در پی بودن شب و روز، نشانه‌هایی است که خردمندان می‌توانند در آنها دقت کنند و خدا را بشناسند و او را بندگی کنند و آنچه قرآن و پیامبران بآن دعوت کرده‌اند از زبان طبیعت بشنوند، به عبارت دیگر: ارشاد پیامبران مبتنی بر حقائقی است که تفکر در خلقت آنها را تأیید می‌کند.
وانگهی حتما این آیات توصیه دعائی است که مؤمنان با آن خدا را بخوانند و با زمزمه آن، فکر و اندیشه خویش را بپرواز در آورند، نسبت خویش را با جهان و جهان آفرین بسنجند.
از علی علیه السّلام نقل شده که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله چون در شب از خواب بر می‌خاست، مسواک می‌کرد، سپس بآسمان نظر افکنده آیات إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ تا فَقِنا عَذابَ النَّارِ می‌خواند، مشهور است چون این آیات نازل گردید حضرت فرمود: وای بر کسی که این آیات را میان دو فکّش بجود و بمعانی آنها توجه ننماید [1] و از امامان اهل بیت صلوات اللَّه علیهم نقل شده که امر بخواندن این آیات فرموده‌اند در وقت برخاستن بنماز شب و وقت خوابیدن بعد از نماز صبح. (نقل از مجمع البیان) ناگفته نماند: آنچه در این آیات گفته شده مطابق فطرت است و از عوامل طبیعی درک می‌شود ولی تلقین خدا و پیامبر در یاد آوردن آنها لازم است و گرنه، انسان مشکل متوجه می‌شود.
190- إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ این آیه نظیر آیه 164 از سوره بقره است. آخر آن لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ است، خلقت زمین شامل موجودات روی زمین نیز هست، بقرینه وَ اخْتِلافِ ...
زیرا خلقت زمین توأم با توالی شب و روز، در بوجود آمدن موجودات روی زمین
[1] ویل لمن لاکها بین فکیه و لم یتأمل ما فیها.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 257
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست