نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 256
و بدیهایمان را بپوشان و ما را با نیکان بمیران. 194- پروردگارا آنچه بوسیله پیامبرانت وعده داده ای بما عطا کن و ما را روز قیامت زبون مگردان براستی تو که در وعده تخلف نمیکنی.
کلمهها
خلق: آفریدن. آفریده. آن در اصل به معنی اندازهگیری است، چون آفریدن
توأم با اندازه است لذا آفریده را خلق گفتهاند. (خلق به معنی مخلوق). اختلاف: پی در پی آمدن. (هر یک در پشت سر دیگری آمدن). اولی
الالباب: «اولی» به معنی صاحبان. لب: مغز مثل مغز بادام، مراد از آن در
قرآن عقل است، جمع آن الباب میباشد، بلفظ مفرد در قرآن نیامده و پیوسته به
صیغه جمع آمده است. قیاما: جمع قائم (ایستاده) چنان که قعود جمع قاعد (نشسته) است. جنوبهم: جنب: پهلو. جنوب: پهلوها (طرف- طرفها). باطل: مراد از باطل در اینجا عبث و بیغرض است. کفر: کفر و تکفیر در اصل به معنی پوشاندن است. سیئات: جمع سیئه. آن چیزی است که ناراحت کننده است مراد از آن در اینجا ظاهرا آثار گناهان است. ابرار: بر (بفتح اول): نیکوکار. ابرار (نیکوکاران) جمع آنست. میعاد: وعده.
شرحها
پس از آن همه بررسی و گفتگو درباره مؤمنان، منافقان، مشرکان و اهل
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 256