نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 251
و استقامت داشته باشند پیروزیشان حتمی است. و نیز
روشن شده که اهل کتاب در باطن به حق بودن اسلام معتقدند فقط حب جاه و مال
زبانشان را لال کرده است. در پایان، وصفی از مدعیان باطل و تهدیدی راجع
بایشان آمده است. 186- لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ
وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ
مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا أَذیً کَثِیراً گفته شد که پیاده شدن یک مکتب و
پیشرفت آن احتیاج ببذل مال و جان دارد، جمله اول این مطلب را به مسلمانان
یاد آوری میکند، این امتحان در راه آرمان اسلامی همان پیاده شدن عقیده در
میدان عمل است، تحمل گفتههای باطل و تبلیغات سوء نیز ضروری است، لازم بود
بجای «اذی» لفظ «قولا» آید زیرا قول شنیدنی است نه اذیت، لیکن چون اذیت،
نتیجه قول است، نتیجه در جای مقدمه آمده است (مسبب در جای سبب). مجمع
البیان نقل میکند: آیه درباره یک یهودی سرشناس (کعب بن الاشرف) نازل شد،
او پیامبر اسلام و مؤمنان را با اشعار مسخره میکرد، مشرکان را بر علیه
مؤمنان تحریک مینمود و زنان مسلمان را به عشقبازی یاد میکرد رسول خدا
فرمود: کیست که مرا از او راحت کند؟ محمّد بن مسلمه گفت: من یا رسول
اللَّه، او با تنی چند خارج شده و کعب بن الاشراف را «ترور» کرده،
نزدیکیهای صبح، سرش را پیش آن حضرت آوردند و او مشغول نماز بود، این قضیه
در مغازی واقدی و سیره ابن هشام در فصل مستقلی نقل شده است (پس در اسلام
«ترور» چنان اشخاصی جایز است). وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ
ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ یعنی: استقامت و تقوی در مقابل امتحان و
تحمل اذیت از کارهای مطلوب و محکم است که شخص را به هدف خویش میرساند. 187- وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 251