نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 243
به قاموس قرآن. عهد: عهد در اینجا ظاهرا به معنی توصیه و دستور است. گرچه با پیمان نیز میسازد. قربان:
قربان در اصل مصدر است به معنی نزدیک شدن مثل عدوان و خسران و نیز اسم
بکار میرود و آن هر کار خیری است که بنده بوسیله آن به خدا نزدیک میشود
مثل نماز و غیره و در اصطلاح ذبیحه عبادت را قربان گویند. زبر: زبر جمع زبور است، کتاب حکمت و اخلاق را زبور گویند. ذائقه: ذوق: چشیدن. ذائق: چشنده. مؤنث آن ذائقه است. زحزح: تزحزح: کنار شدن و کنار کردن است لازم و متعدی هر دو آید. غرور: غرور (بضم- غ): فریب دادن (و بفتح- غ): فریب دهنده، در این آیه به معنی فریبنده (مصدر از برای فاعل) یا فریفتن آمده است.
شرحها
آیات فوق با آیات «احد» بیتناسب نیست، زیرا در جهاد، پیوسته مسئله
انفاق مال و تجهیز لشگریان مطرح است، جهاد عبارت اخر ای تلاش با مال و جان
است، لذا مناسب بود مسئله انفاق و بخل بررسی شود و سخن یهود که میگفتند: خدا فقیر است و ما بینیاز، نقل و ردّ گردد، گفتههای دیگر یهود ظاهرا باقتضای مقام پیش آمده است. 180-
وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ
فَضْلِهِ هُوَ خَیْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ «هو» راجع به بخل است
که از «یبخلون» فهمیده میشود، «خیرا»
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 243