responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 221

نقل شده: قطیفه‌ای از غنائم «بدر» مفقود شد، بعضی احتمال دادند که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله آن را برداشته است، آیه در ردّ آن نازل گردید. اوّلا آیه درباره «احد» است ثانیا این نقلها بسیار بعید می‌باشد در المنار و مجمع البیان روایتی نقل شده که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله از خیانت کردن نهی فرمود و اینکه شخص خائن، شتر و اسب خیانت شده را روز قیامت با خود خواهد آورد و چون روایت از أبو هریره بود از نقلش منصرف شدم.
ظهور آیه آنست که: چیز خیانت شده را با خود خواهد آورد، ممکن است اشاره به معلوم شدن خیانت باشد و اللَّه العالم. ثُمَّ تُوَفَّی کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ یعنی: هر کس (از جمله آن خیانت کننده) اعمّ از آنکه نیکوکار باشد یا بدکار، عملش باو تمام و کمال داده می‌شود نه نیکوکار مظلوم می‌شود که پاداش کم دریافت کند و نه بدکار، که کیفر فزون به بیند. مقتضای عدل همین است.
162- أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ کَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ:
یعنی: آن کس که تابع رضای خداست با آن کس که قرین غضب خداست یکسان نیست، علی هذا رسول خدا که تابع رضای خداست نمی‌شود خیانت کند و قرین غضب خدا گردد قیاس مع الفارق است.
163- هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ.
این درجات برای کسانی است که تابع رضای خدا باشند درباره بد کاران درکات گفته می‌شود إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ نساء/ 145 و اگر هر دو گروه مراد باشد لا بد از باب تغلیب است.
تقدیر آیه «هم ذو درجات» است ممکن است پس از بازگشت اعمال و لا حق شدن بابدان، خود انسانها درجات باشند ولی در آیات دیگر لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 221
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست