نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 222
انفال/ 4 وَ لِکُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا
انعام/ 132 آمده جمله وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما تَعْمَلُونَ حاکی است که
درجات به تناسب اعمال خواهد بود. وَ لَلْآخِرَةُ أَکْبَرُ دَرَجاتٍ وَ
أَکْبَرُ تَفْضِیلًا اسراء/ 21 مراد از عِنْدَ اللَّهِ ظاهرا خلود است. 164-
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا
مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ
یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی
ضَلالٍ مُبِینٍ. نظیر این آیه در سوره بقره (آیه 129 و 151) گذشت بآنجا
رجوع شود مراد از «الکتاب» احکام شریعت و از «الحکمة» اخلاقیات است که
بانسان درک و معرفت میدهند، از باب نامگذاری سبب باسم مسبّب «ان» مخفف
«انّ» است مراد از آیه آن است که: وجود پیامبر نعمت بزرگی است برای هدایت و
پاک شدن و تکامل نمیشود درباره او بد بین بود که نعوذ باللّه به مردم
خیانت کرده باشد، در آیه: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ
رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ ... جمعه/ 2 بجای «من
انفسهم»«منهم» آمده است به نظر میآید مراد از آن همجنس بودن و بشر بودن
است زیرا بهره کامل در صورتی است که رسول با امّت خود هم جنس باشد، این
کلمه شامل هم زبان بودن و هم قوم بودن نیز هست نسبت به کسانی که پیامبر
ابتداء از میان آنها برخاسته است، در آیه 8 سوره انعام روشن شده که اگر
پیامبر فرشته هم بود لازم بود به صورت بشر باشد و در آیه 95 سوره اسراء
آمده: اگر ساکنان زمین و فرشتگان بودند پیامبرشان نیز از ملائکه میشد.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 222