responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 222

انفال/ 4 وَ لِکُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا انعام/ 132 آمده جمله وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما تَعْمَلُونَ حاکی است که درجات به تناسب اعمال خواهد بود. وَ لَلْآخِرَةُ أَکْبَرُ دَرَجاتٍ وَ أَکْبَرُ تَفْضِیلًا اسراء/ 21 مراد از عِنْدَ اللَّهِ ظاهرا خلود است.
164- لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ.
نظیر این آیه در سوره بقره (آیه 129 و 151) گذشت بآنجا رجوع شود مراد از «الکتاب» احکام شریعت و از «الحکمة» اخلاقیات است که بانسان درک و معرفت می‌دهند، از باب نامگذاری سبب باسم مسبّب «ان» مخفف «انّ» است مراد از آیه آن است که: وجود پیامبر نعمت بزرگی است برای هدایت و پاک شدن و تکامل نمی‌شود درباره او بد بین بود که نعوذ باللّه به مردم خیانت کرده باشد، در آیه:
هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ ... جمعه/ 2 بجای «من انفسهم» «منهم» آمده است به نظر می‌آید مراد از آن همجنس بودن و بشر بودن است زیرا بهره کامل در صورتی است که رسول با امّت خود هم جنس باشد، این کلمه شامل هم زبان بودن و هم قوم بودن نیز هست نسبت به کسانی که پیامبر ابتداء از میان آنها برخاسته است، در آیه 8 سوره انعام روشن شده که اگر پیامبر فرشته هم بود لازم بود به صورت بشر باشد و در آیه 95 سوره اسراء آمده: اگر ساکنان زمین و فرشتگان بودند پیامبرشان نیز از ملائکه می‌شد.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 222
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست