responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 220

تمام داده شدن است.
رضوان: رضا، رضوان و مرضاة به معنی خوشنودی است.
سخط: (بر وزن فرس و قفل): غضب شدید که موجب عقوبت است.
مأوی: جایگاه. آن از «اوی» به معنی نازل شدن و انضمام است.
مصیر: صیر: رجوع، انتقال و تحوّل. مصیر در اینجا اسم مکان است یعنی محلّ انتقال و تحوّل (سرانجام). انسان پس از دیدن تحوّلات بالاخره بجهنّم منتقل می‌شود نعوذ باللّه منها.
من: منّت در اینجا به معنی نعمت است و آن در اصل به معنای قطع است (قاموس قرآن).
یزکیهم: تزکیه: پاک کردن است.

شرحها

خلاصه آیات فوق آنست که: شکست «احد» از جانب مسلمانان بود، نمی‌شود گفت (نعوذ باللّه) پیغمبر در این کار خیانت کرده و عدّه‌ای را بکشته شدن داده است، او پیوسته پیرو رضای خداست، خدا او را بر مؤمنان تفضّل فرموده است که از ضلالت نجاتشان داده و از آلودگی‌ها پاکشان گرداند. او پیرو رضای خداست، ولی خائن قرین غضب خدا می‌باشد.
161- وَ ما کانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَغُلَّ وَ مَنْ یَغْلُلْ یَأْتِ بِما غَلَّ یَوْمَ الْقِیامَةِ.
این آیه دو حکم کلّی را بیان می‌کند اوّل اینکه هیچ پیامبری خیانت نمی‌کند، پیامبران معصومند خیانت از آنها معقول نیست. دوّم: هر که در چیزی خیانت کند همان را روز قیامت با خود می‌آورد (تا گواه خیانت او باشد) از ابن عباس و سعید بن جبیر و در روایت مجهول از حضرت صادق صلوات اللَّه علیه

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 220
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست