نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 220
تمام داده شدن است. رضوان: رضا، رضوان و مرضاة به معنی خوشنودی است. سخط: (بر وزن فرس و قفل): غضب شدید که موجب عقوبت است. مأوی: جایگاه. آن از «اوی» به معنی نازل شدن و انضمام است. مصیر:
صیر: رجوع، انتقال و تحوّل. مصیر در اینجا اسم مکان است یعنی محلّ انتقال و
تحوّل (سرانجام). انسان پس از دیدن تحوّلات بالاخره بجهنّم منتقل میشود
نعوذ باللّه منها. من: منّت در اینجا به معنی نعمت است و آن در اصل به معنای قطع است (قاموس قرآن). یزکیهم: تزکیه: پاک کردن است.
شرحها
خلاصه آیات فوق آنست که: شکست «احد» از جانب مسلمانان بود، نمیشود گفت
(نعوذ باللّه) پیغمبر در این کار خیانت کرده و عدّهای را بکشته شدن داده
است، او پیوسته پیرو رضای خداست، خدا او را بر مؤمنان تفضّل فرموده است که
از ضلالت نجاتشان داده و از آلودگیها پاکشان گرداند. او پیرو رضای خداست،
ولی خائن قرین غضب خدا میباشد. 161- وَ ما کانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَغُلَّ وَ مَنْ یَغْلُلْ یَأْتِ بِما غَلَّ یَوْمَ الْقِیامَةِ. این
آیه دو حکم کلّی را بیان میکند اوّل اینکه هیچ پیامبری خیانت نمیکند،
پیامبران معصومند خیانت از آنها معقول نیست. دوّم: هر که در چیزی خیانت کند
همان را روز قیامت با خود میآورد (تا گواه خیانت او باشد) از ابن عباس و
سعید بن جبیر و در روایت مجهول از حضرت صادق صلوات اللَّه علیه
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 220