نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 212
از
ضعیف الایمانها بوده است. ولی در جنگ احزاب، منافقان و ضعیف الایمانها هر
دو یک کلام بودند چنان که فرموده: وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ
الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ
إِلَّا غُرُوراً احزاب/ 12. جمله: قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ
جواب آنهاست که نه تنها امر نصرت بلکه همه کارها مربوط به خدا و در دست
خداست و از جمله کارها، یاری کردن کسانی است که خدا را یاری کنند وَ
لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ حج/ 40 و این شما بودید که مسیر
نصرت را عوض کردید. یُخْفُونَ فِی أَنْفُسِهِمْ ما لا یُبْدُونَ لَکَ
یَقُولُونَ لَوْ کانَ لَنا مِنَ الْأَمْرِ شَیْءٌ ما قُتِلْنا هاهُنا اگر
اینها گروه اول باشند پا فراتر گذاشته و بجای هَلْ لَنا ... گفتهاند: لَوْ
کانَ لَنا ... و شاید، سخن عده دیگر باشد، بهر حال، گفتند: اگر از وعده
نصرت چیزی با ما بود دیگر چرا اینطور قتل عام میشدیم؟ این سخن نظیر همانست
که در جنگ احزاب گفته شد: ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا
غُرُوراً احزاب/ 12 سخن اول تشکیک و سخن دوم ترجیح جانب منفی است. قُلْ
لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ
الْقَتْلُ إِلی مَضاجِعِهِمْ وَ لِیَبْتَلِیَ اللَّهُ ما فِی صُدُورِکُمْ
وَ لِیُمَحِّصَ ما فِی قُلُوبِکُمْ به سخن و اشکال دوم در اینجا سه جواب
داده شده است. اول: کشته شدن شما دلیل آن نیست که شما ناحقید و وعده نا به
شما داده شده است، بلکه شما از آمدن اجل حتمی غافلید، آنچه اسبابش فراهم
شده باید بیاید حتی اگر در خانههایتان بودید، آنها که شهادت بر ایشان
نوشته شده بود بطرف قتلگاه خود خارج میشدند (هر چند که وسیله آن را خودشان
آماده کرده باشند چنان که خواهد آمد مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِکُمْ). دوم: مسئله امتحان و آزمایش است خدا میخواست از افکار و ادعاها که
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 212