نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 199
با
اذن و تقدیر خدا (و در راه خدا) کشته شدند، مقدر بود که کشته بشوند [1] آن
گاه جمله: وَ مَنْ یُرِدْ ثَوابَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها وَ مَنْ
یُرِدْ ثَوابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْها وَ سَنَجْزِی الشَّاکِرِینَ بیک
قاعده کلّی اشاره میکند و آن اینکه: انسان در تلاش خودش بیبهره نیست،
خواست و نیت هر کس هر چه باشد به آن میرسد دنیا یا آخرت. نتیجه اینکه:
کشتگان شما آخرت را خواستند و بپاداش خدایی نائل آمدند دیگر جای نگرانی و
حسرت نیست سَنَجْزِی الشَّاکِرِینَ حاکی است هر که این حسابها را بداند و
تسلیم شود پاداش خدایی خواهد دید.[1]- نهایت مقدمات کشته شدن را گاهی خود انسان فراهم میآورد چنان که در جنگ احد، ولی در هر حال مردن و کشته شدن باذن خداست.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 199