responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 198

پس چرا فرار کردید؟! جمله وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ظاهرا برای تأکید جمله قبلی است یعنی با مرگ روبرو شدید و بآن نگاه می‌کردید.
144- وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ در روز «احد» مردی از مشرکان به نام «ابن قمئه» صورت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله را با سنگ زخمی کرد، حضرت بگودالی افتاد، بعضی فریاد کشیدند که: محمّد کشته شد، این فریاد، مسلمانان را مأیوس کرد. انس بن نضر چند نفر از مهاجران و انصار را دید که دست از جنگ کشیده‌اند گفت: چرا چنین کرده‌اید؟! گفتند:
رسول خدا کشته شد. گفت: زندگی را بعد از او چه می‌کنید؟! بمیرید در آن راهی که او مرد، سپس حمله کرد و کشته شد [1] آیه می‌گوید: محمّد صلّی اللَّه علیه و آله فقط یک نفر پیغمبر است، پیش از او پیامبران دیگری از دنیا رفته‌اند که اگر او بمیرد یا کشته شود شما نباید از دینتان بر گردید. یعنی: دین بسته به وجود پیامبر نیست که از کشته شدن او پراکنده شوید، بلکه او بنیانگذار است دین ماندنی است پیامبر بماند یا نماند، هر که از دین بر گردد به خدا ضرری ندارد و هر که پایدار باشد پاداش شکر گزاران دریافت می‌کند آری: وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ.
145- وَ ما کانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ کِتاباً مُؤَجَّلًا [2] این آیه تسلیتی است بر مؤمنان و جوابی است بر آنان که می‌گفتند: اگر ما حق بودیم در اینجا کشته نمی‌شدیم و یا می‌گفتند: اگر کشته شدگان بجنگ نمی‌رفتند کشته نمی‌شدند چنان که عن قریب خواهد آمد. آیه می‌گوید: کشته شدگان
[1] سیره ابن هشام غزوه «احد».
[2] کتابا می‌شود حال باشد از بِإِذْنِ اللَّهِ یعنی در حالی که اذن خدا مکتوب معینی است و یا مفعول مطلق فعل محذوف باشد یعنی «کتب کتابا مؤجلا».
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 198
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست