responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 197

مختصر انسانیتی هم که داشت از بین رفت و چنان محق و محو شد که امروز او را در ردیف مسلمانان بحساب نمی‌آورند. همچنین است ستمگران امروز. آری غلبه و شکست در مؤمنان آن اثر و در کفار این اثر را دارد.
142- أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جاهَدُوا مِنْکُمْ وَ یَعْلَمَ الصَّابِرِینَ این آیه نظیر آیه 124 بقره است و می‌گوید: مقرب شدن در درگاه خدا و اهل بهشت شدن، امتحان و ناگوارایی لازم دارد، مسئله این نیست که شما بر حقید و باید غالب باشید بلکه باید در تنگناها بیفتید و مسلمان بودن را در میدان عمل پیاده کنید تا مجاهدان و استقامت کنندگان شناخته شود «و یعلم» تقدیرش «و ان یعلم»، و «واو» به معنی «با» است یعنی: هنوز خدا مجاهدان و استقامت کنندگان را آشکار و مشخص نکرده است. «الصابرین» شامل مجاهدان آنان که در مرکز جنگ ایستاده و فرار نکرده و خلاصه مطلق استقامت کنندگان در تقوی و راه خداست.
143- وَ لَقَدْ کُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَیْتُمُوهُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ.
در شورای جنگی که در مدینه تشکیل شد، عده زیادی رأی دادند که از مدینه خارج شده و در بیرون با دشمن بجنگند، از حضرت باقر صلوات اللَّه علیه نقل شده چون رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله به مؤمنین از نعیم و منازل بهشتی شهداء «بدر» خبر داد، بآن نعمت راغب شده و گفتند: خدایا بما جنگی پیش آور تا در آن شهید شویم، خدا آن را در «احد» بآنها نشان داد ولی در این سخن ثابت نماندند مگر آنان که خدا خواست [1] آیه در مقام ملامت می‌گوید: حالا که پیش از جنگ آرزوی شهادت می‌کردید.
[1] تفسیر آلاء الرحمن،
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 197
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست