responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 181

هزار نفر دیگر را در ردیف و پشت سر خود داشتند که مجموعا سه هزار باشند و مضمون هر دو آیه یکی است.
125- بَلی إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوِّمِینَ باز آیه راجع به «بدر» است و آمدن پنجهزار فرشته مشروط باستقامت و داشتن تقوی و حمله فوری دشمن بود، اما سه هزار در آیه قبلی مطلق ذکر شده است. «مسومین» بصیغه فاعل یعنی کسانی که خود را علامتدار کرده‌اند، در مجمع البیان از علی علیه السّلام نقل شده: روز بدر ملائکه عمامه‌های سفید در سر داشتند و گوشه آن را میان شانه‌هایشان انداخته بودند، از این معلوم می‌شود که شرائط جمع شده و پنجهزار فرشته آمده‌اند در جریان قوم لوط و بشارت ابراهیم علیهما السّلام خواهد آمد که ملائکه بشکل آدمی در می‌آیند [1] پس علامت ملائکه عمامه آنها بوده است.
عیاشی از حضرت صادق صلوات اللَّه علیه نقل کرده: ملائکه‌ای که محمّد صلّی اللَّه علیه و آله را در بدر یاری کردند بآسمان نرفته‌اند و نخواهند رفت تا صاحب این امر (صاحب زمان علیه السّلام) را یاری کنند آنها پنجهزار نفر می‌باشند.
126- وَ ما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْری لَکُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ این آیه عین آیه دهم از سوره انفال است که ماجرای «بدر» را بررسی می‌کند با این فرق که ذیل آن إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ است، منظور از آیه در هر دو محل آن است که: نزول ملائکه از اسباب ظاهری است و برای اطمینان قلب و بشارت مؤمنان می‌باشد و گرنه یاری واقعی از خداست و این خداست که شما را بدان وسیله یاری کرد و هیچ چیز در مقابل خدا استقلال ندارد. لفظ عزیز و حکیم
[1] سوره هود آیه 69 تا 81.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 181
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست