responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 182

نمایانگر آن است که خدا باین کارها تواناست و از روی حکمت کار می‌کند.
127- لِیَقْطَعَ طَرَفاً مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْ یَکْبِتَهُمْ فَیَنْقَلِبُوا خائِبِینَ ظاهر آن است که «لیقطع» علّت است بر نَصَرَکُمُ اللَّهُ در آیه 123 که گذشت، مراد از قطع طرف به نظرم گرفتن کاروان قریش و مراد از «یکبتهم» کشته شدن هفتاد نفر و اسیر شدن هفتاد نفر دیگر از کفار در «بدر» است یعنی:
خدا شما را در «بدر» یاری کرد تا طرفی از کفار را ببرد (کاروان را نصیب شما کند) و یا آنها را با شکست و بدون نتیجه باز گرداند. دلیل این سخن آن است که بموجب آیه وَ إِذْ یَعِدُکُمُ اللَّهُ إِحْدَی الطَّائِفَتَیْنِ أَنَّها لَکُمْ انفال/ 7 خدا از اول وعده داده بود یا کاروان را می‌گیرند و یا قریش را شکست می‌دهند و رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرموده بود: خداوند یکی از دو چیز را بمن وعده داده است
«اما العیر او النفیر»
یا کاروان یا لشگریان، النهایه وعده دومی عملی شد، کاروان از دست مسلمانان خارج شد ولی کفار را شکست دادند.
128- لَیْسَ لَکَ مِنَ الْأَمْرِ شَیْ‌ءٌ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ أَوْ یُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظالِمُونَ جمله لَیْسَ لَکَ مِنَ الْأَمْرِ شَیْ‌ءٌ در جای این آیه است فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی انفال/ 17 یعنی شما آنها را نکشتید بلکه خدا آنها را کشت و آن گاه که سنگریزه بسوی آنها انداختی تو نیانداختی بلکه خدا انداخت ذکر «لیس لک» ظاهرا برای آن است که قطع و کبت را از خدا بدانند و مدح و ذمی متوجه آن حضرت نشود، «او یتوب» عطف است بر «لیقطع» یعنی یا خدا بر آنها بر گردد یا عذابشان کند که ظالمند، بنظرم مراد از توبه خدا آن بود که رسول خدا اسیران را نکشت بلکه با اخذ غرامت آزاد کرد و مصداق «یعذبهم» آن بود که اسیران را بکشد ولی شق اول (غرامت گرفتن) بوقوع پیوست و آنها را نکشت (مگر بعضی را) خلاصه دو آیه آن است که: از قطع
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 182
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست