responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 180

122- إِذْ هَمَّتْ طائِفَتانِ مِنْکُمْ أَنْ تَفْشَلا وَ اللَّهُ وَلِیُّهُما این دو طائفه عبارت بودند از بنو سلمه از قبیله اوس و بنو حارثه از قبیله خزرج که پس از آنکه عبد اللَّه بن ابی با سیصد نفر از وسط راه به مدینه برگشت آنها نیز خواستند از تصمیم خود منصرف شده و به مدینه برگردند، یعنی خواستند از تصمیم خود برگردند حال آنکه خدا یار و سرپرست آنها است، آنان که خدا یار و حامی آنها است نباید سست گردند. وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ یعنی نباید سست باشند بلکه باید مؤمنان خدا را کارساز دانسته و وارد عمل شوند.
123- وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ این آیه و همه آیات بعدی راجع بجنگ «بدر» است که در اینجا به عنوان مثل ذکر شده است. یعنی: چرا سست می‌شوید؟! و چرا می‌خواهید بر گردید؟!! حال آنکه شما در «بدر» از حیث افراد و مهمات ضعیف بودید [1] ولی خدا یاریتان داد پس از خدا بترسید (تقصیر را بگردن دیگری نیاندازید) تا بنده شکرگزار باشید.
124- إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِینَ أَ لَنْ یَکْفِیَکُمْ أَنْ یُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُنْزَلِینَ گفتیم آیه راجع به جنگ «بدر» است که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله به مسلمانان قول داد: سه هزار ملک از جانب خدا در این میدان حاضر شده و شما را یاری خواهند کرد. این وعده در اثر استغاثه مؤمنان بود که از هر حیث احساس ناتوانی می‌کردند چنان که در جای دیگر آمده: إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُرْدِفِینَ انفال/ 9 معلوم می‌شود آن هزار ملک دو
[1] مجموع مسلمانان در جنگ بدر 313 نفر بودند 77 نفر از مهاجران و 236 نفر از انصار و بقول واقدی 70 شتر و دو رأس اسب داشتند. از حضرت صادق صلوات اللَّه علیه نقل شده که آن را «و انتم ضعفاء» فرموده است.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 180
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست