نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 18
فی العلم [1]» منظور مصداق اکمل است. ناگفته نماند: این واقعیّت را فقط خردمندان درک میکنند وَ ما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ. 8-
رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ
لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ. ادامه سخن راسخون در علم
است که از خدا میخواهند مانند منحرفان نباشند، مراد از مِنْ لَدُنْکَ
رَحْمَةً رحمت بخصوص خداست که بهمه نصیب نمیشود، امام صادق علیه السّلام
فرموده: از انحراف مطمئن نباشید و بسیار بگوئید: «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا [2]». 9-
رَبَّنا إِنَّکَ جامِعُ النَّاسِ لِیَوْمٍ لا رَیْبَ فِیهِ إِنَّ اللَّهَ
لا یُخْلِفُ الْمِیعادَ ادامه دعای راسخون در علم است از إِنَّکَ جامِعُ
النَّاسِ ... دو مطلب فهمیده میشود یکی اینکه اگر مانند منحرفین باشیم در
عذاب خواهیم بود، دوّم اینکه مقداری یا بسیاری از آیات قیامت از لحاظ کیفیت
وقوع خارجی، متشابه هستند، آنها در مقام تسلیم میگویند: خدایا قیامت را
با همه چگونگی هایش قبول داریم و یقین داریم که همه مردمان را در آن، زنده
خواهی کرد، وعده تو غیر قابل تخلّف است، ظاهرا إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ
... تتمّه قول آنهاست.
نکتهها
نظری به متشابه:
از آیات شریفه معلوم گردید که قرآن مجید بدو بخش محکم و متشابه تقسیم
میشود، محکمات اساس و پایه قرآنند که میشود بآنها مراجعه کرد و وظائف
فردی و اجتماعی را دریافت ولی متشابهات
1- تفسیر جوامع الجامع 2- «عن
سماعة بن مهران قال: قال ابو عبد اللَّه علیه السلام اکثروا من ان تقولوا
ربنا لا تزع قلوبنا بعد اذ هدیتنا و لا تأمنوا الزیغ» (عیاشی).
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 18