responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 17

که در شب قدر، کارها و سرنوشتها از روی حکمت خدا تقسیم می‌شوند لذا عبادت می‌کنیم و از خدا می‌خواهیم که نصیب ما را بهتر فرماید، یا اینکه ما حقیقت قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ سجده/ 11 را نمی‌دانیم، امّا عقیده داریم که ملک الموت روح ما را قبض می‌کند و این عقیده برای ما منشأ اثر است، النهایة واقعیّت آن را بخدا موکول می‌کنیم.
وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ.
اینها قسمت دوّم از تلقّی کنندگان قرآن‌اند که چون می‌دانند راهی به دانستن تأویل متشابه ندارند می‌گویند: به متشابه ایمان داریم، همه قرآن از جانب خداست، آنان در اثر اینکه دانش راسخ و بدون شک دارند، تسلیم می‌شوند.
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرموده است: قرآن، محکم و متشابه است به محکم ایمان می‌آوریم، عمل می‌کنیم، متدیّن می‌شویم، به متشابه ایمان می‌آوریم ولی عمل نمی‌کنیم [1].
وَ الرَّاسِخُونَ ... جمله مستأنفه است، راسخون در علم منحصر بامامان صلوات اللَّه علیهم نیست، بلکه شامل همه اهل ایمان است که در علم و ایمانشان شکّی عارض نمی‌شود، این کلمه حتّی درباره اهل کتاب نیز بکار رفته است:
لکِنِ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ ... نساء/ 162 و اینکه از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده که فرمود:
«نحن الراسخون فی العلم [2]»
یا آنجا که امام باقر علیه السّلام فرموده:
«کان رسول اللَّه افضل الراسخون
[1]
«عن ابی عبد اللَّه علیه السلام یقول: ان القرآن محکم و متشابه فاما المحکم فنؤمن به و نعمل به و ندین به و اما المتشابه فنؤمن به و لا نعمل به»
تفسیر عیاشی بنظر میاید «و لا نعمل به» سالبه بانتفاء موضوع است، زیرا متشابهات موضوعات عقیدتی هستند نه عملی.
[2] تفسیر صافی،
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست