responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 166

که در ایمان ثابت بوده و آیات خدا را در ساعات شب و اوقات خلوت می‌خوانند و بخدا عبادت می‌کنند.
ناگفته نماند: در آیه 110 خواندیم: مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ مذمت و مطالب گذشته همه بررسی حالات فاسقان یهود بود، در این آیه و دو آیه بعدی به مقتضای عدالت و انصاف راجع به اهل ایمان از آنها، سخن رفته تا حق هر دو گروه ادا شود.
گویند: این آیه و دو آیه بعدی درباره یهودیهایی است که اسلام آوردند از قبیل عبد اللَّه سلام و غیره. این سخن دو اشکال دارد یکی اینکه در این صورت اطلاق «اهل کتاب» بر آنها صحیح نیست. دوّم اینکه در آیه بعدی آمده: وَ ما یَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَلَنْ یُکْفَرُوهُ ضمیر «یفعلوا» به اهل کتاب بر می‌گردد و ظهورش آن است که آنها با وجود اهل کتاب بودن اعمالشان دارای پاداش الهی است.
ناگفته نماند: موقع نزول قرآن همه یهود بد کار نبودند و به همه آنها قرآن تبلیغ نشده بود و همه در مدینه و اطراف آن نبودند که قرآن را بشنوند و ایمان نیاورند، از طرف دیگر، عده‌ای در شبهه بودند.
می‌بایست به آنها مهلت داده شود تا مجال تفکر داشته و از شبهه بیرون آیند، علّت جزیه گرفتن و در دینشان آزاد گذاشتن همین است. خلاصه آنکه: عدهّ‌ای از یهود در دینشان مؤمن و نیکوکار و نسبت باسلام مستضعف بودند چنان که فعلا نیز چنین هستند علی هذا در این آیات، قرآن حال آنها را بیان می‌کند و در آخر می‌گوید: در مقابل اعمالشان پاداش خدایی دارند. در این صورت مراد از «آیات» آیات تورات و مثلا مزامیر داود و نحو آنست.
114- یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ أُولئِکَ مِنَ الصَّالِحِینَ.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 166
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست