نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 167
یعنی با وجود یهودی بودن در دین خود دارای این صفات هستند و در صف نیکانند. 115- وَ ما یَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَلَنْ یُکْفَرُوهُ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالْمُتَّقِینَ. یعنی
با آنکه باسلام وارد نشدهاند آنچه اعمال خیر انجام میدهند مورد کفران
واقع نمیشوند بلکه اجر خدایی دارند و خدا به همه پرهیزکاران و از جمله
پرهیزکاران یهود داناست. 116- إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَنْ تُغْنِیَ
عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَ
أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ پس از ذکر مؤمنین اهل
کتاب، باز به حال کفار پرداخته و گوید: اموال و اولاد آنها که دو محل اتکاء
در زندگی میباشند، آنها را از عذاب خدا رهایی نمیدهند، این آیه نظیر آیه
دهم این سوره است که گذشت. ممکن است کسی اعتراض کرده و بگوید: اینها در
دنیا اموالی در راههای خیر انفاق میکنند و کارهای مفید انجام میدهند
چرا اموالشان بآنها در آخرت نفعی ندارد؟ در جواب فرموده: 117-ثَلُ ما
یُنْفِقُونَ فِی هذِهِ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَمَثَلِ رِیحٍ فِیها صِرٌّ
أَصابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَکَتْهُ یعنی
اعمالشان حبط میشود و در آخرت نفعی به حال آنها ندارد همانطور که اگر
مزرعهای را سرمایی شدید به سوزاند صاحبانش بهرهای از آن نمیبرند، کفر و
عدم توجه آنها به خدا، علّت پوچ و بی اثر شدن اعمالشان است، قیدلَمُوا
أَنْفُسَهُمْ برای آن است که ظلم آن قوم سبب آمدن آن سرمای شدید شده
نظیر کفر اینها. و برای مزید توضیح فرموده: ما ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَ لکِنْ
أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ خدا نمیخواست آنها چنین بشوند اما آنها به خودشان ظلم کرده و از راه حق و عدالت منحرف میشوند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 167