responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 165

پس ملاحظه می‌شود: هر وقت بعدالت و انصاف بر می‌گردند، عزّت و قدرت بر آنها عود می‌کند علی هذا به نظر نگارنده مراد از بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ برگشتن باتّحاد، فعالیّت، عدالت و نظیر آن و مراد از حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ مسالمت با مردم است یعنی: ذلّت و مسکنت بر آنها حتمی شده مگر آنکه بتلاش و اتّحاد و دستورهای اصیل دینی و طبیعی برگردند و با مردم با مسالمت رفتار نمایند، بعبارت دیگر حبل اللَّه و حبل الناس از بین بردن علّت ذلّت است همان علّتی که در ذیل آمده:
ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ الْأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ.
یعنی علّت حتمی شدن ذلّت برای آنان کفر بآیات خدا و قتل پیامبران و عصیان و تجاوز بدیگران بود، مراد از کفر بآیات اللَّه آن است که به دستورات اصیل و سعادتبخش پیامبران اعتنا نمی‌کردند و از طرف دیگر به مردم تجاوز و ستم می‌کردند، امّا اگر به دستور پیامبران می‌چسبیدند و از عوامل پیشرفت طبیعی پیروی می‌کردند و از طرف دیگر با مردم به مسالمت رفتار می‌نمودند، علّت ذلّت را از بین می‌بردند و اللَّه العالم.
ظاهر آن است که هر دو «ذلک» اشاره به ضرب ذلّت است و احتمال دارد که اوّلی اشاره به ضرب ذلّت و دوّمی اشاره به کفر و قتل انبیاء باشد، لفظ «بغیر حق» قید توضیحی است چنان که در آیه 61 بقره گفته‌ایم و شاید مراد آن باشد که از روی عمد می‌کشتند نه از روی سهو و اشتباه.
113- لَیْسُوا سَواءً مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ أُمَّةٌ قائِمَةٌ یَتْلُونَ آیاتِ اللَّهِ آناءَ اللَّیْلِ وَ هُمْ یَسْجُدُونَ [1].
یعنی اهل کتاب همه یکسان و همه بد نیستند بلکه از آنها گروهی هستند
[1] لَیْسُوا سَواءً جمله مستقلی است یعنی اهل کتاب همه یکسان و همه بد نیستند. [.....]
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 165
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست