responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 162

ثقفوا: یعنی پیدا شدند. ثقف به معنی پیدا کردن و مصادف شدن است.
حبل: ریسمان. مراد از آن در اینجا پیمان و عاملی نظیر آن است.
باءو: بوء به معنی با هم شدن و قرین شدن است (بقره/ 61).
مسکنة: درماندگی. اصل آن سکون به معنی آرامش است المنار گوید:
مسکنت حالتی است در شخص که از خود حقیر شمردن ناشی می‌شود.
ذلة: خواری. منشأ آن ممنوعیت از حق است.
یعتدون: اعتداء: تجاوز کردن. همچنین است عدو.
آناء: ساعتها. اوقات. مفرد آن انی (بر وزن عنب، فرس و صرد) آید.
یسارعون: مسارعه در آیات قرآن ظاهرا برای کثرت و مبالغه است و به معنی بسیار شتاب کردن می‌باشد.
تغنی: غنی اگر با «عن» باشد به معنی دفع و کنار زدن آید، در آیه ظاهرا مراد همان است.
صر: (بکسر صاد) سرمای شدید اصل آن به معنی بستن و گره زدن است، سرما را از آن صر گفته‌اند که سبب گره شدن (یخ بستن) است، (قاموس قرآن).
حرث: کشت. به معنی کاشتن نیز آید.
سواء: آن در اینجا به معنی مستوی و برابر است (مصدر به معنی فاعل).

شرحها

پس از آنکه به مؤمنین توصیه شد که صفوف خویش را در مقابل کفار فشرده کنند و از آنها بر حذر باشند و از نفاق و پراکندگی بپرهیزند، در این آیات باز جریان اهل کتاب تعقیب گردیده که: اولا ذلت و بیچارگی بر یهود حتمی است

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 162
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست