responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 163

و در صورت جنگ شکست خواهند خورد. ثانیا گروهای از اهل کتاب مردانی پاک و مؤمن هستند و در مقابل عملشان، پاداش خوبی خواهند دید ثالثا آنهایی که کافر شدند و حقائق را انکار کردند، مال و اولاد، بدبختی را از آنها کنار نخواهد زد بلکه در هر دو جهان ذلیل و اهل عذاب می‌باشند.
111- لَنْ یَضُرُّوکُمْ إِلَّا أَذیً وَ إِنْ یُقاتِلُوکُمْ یُوَلُّوکُمُ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا یُنْصَرُونَ.
مراد از «اذی» آزار جزئی است مثل زخم زبان، شایعه پراکنی، مقاومت مختصر و نظیر آن. و در صورت جنگ، پشت به معرکه کرده فرار خواهند کرد، آیه راجع به عصر نزول قرآن است که مسلمانان اتحاد و هماهنگی داشتند، در نتیجه یهود بنی نضیر و بنی قریظه و خیبر و غیره با قدرت اسلام تار و مار شدند اکنون هم اگر مسلمانان به قرآن رو آورند امروز نیز یهود بزانو در خواهد آمد، ثُمَّ لا یُنْصَرُونَ حاکی است از این که پس از فرار نیز قدرت پیدا نخواهند کرد.
112- ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ أَیْنَ ما ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الْمَسْکَنَةُ آیه 61 بقره چنین است: وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یَکْفُرُونَ ....
«ضربت» معنای حتمی شدن و مقدر شدن را می‌دهد، ظهورش در ذلت تشریعی نیست که منظور آن باشد: آنها بحکم شرع ذلیل هستند هر وقت مسلمانان مسلّط شدند جزیه بگیرند [1] بلکه به علّت کفر بآیات خدا وقتی پیامبران و عصیان
[1] در المیزان ضرب ذلت را به قرینه أَیْنَما ثُقِفُوا تشریعی گرفته و تکوینی بودن را از بعضی نقل کرده و پسندیده است می‌گوید ولی لازمه این معنی آن است که آیه اختصاص به یهود داشته باشد لکن ظاهرا چنین مخصصی نداریم ناگفته نماند: شکی نیست که آیه مخصوص یهود است.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 163
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست