نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 161
111- به شما ضرر نمیرسانند مگر آزار کمی و اگر با شما بجنگند به شما پشت خواهند کرد و سپس پیروز نخواهند شد. 112-
ذلت بر آنها حتمی شده هر جا که یافت شوند، مگر با وسیلهای از خدا و
وسیلهای از مردم، قرین خشم خدا شدهاند و مسکنت بر آنها مقرر شده، زیرا که
آیات خدا را انکار میکردند و پیامبران را بناحق میکشتند، زیرا که
نافرمان بودند و (بدیگران) تجاوز میکردند. 113- آنها همه یکسان نیستند، از اهل کتاب گروهی هستند که آیات خدا را در ساعات شب میخوانند و خدا را سجده (عبادت) میکنند. 114- به خدا و روز آخرت ایمان میآورند، امر به معروف و نهی از منکر میکنند، و در نیکیها سخت میکوشند و آنها از صالحانند. 115- آنچه از اعمال نیک انجام میدهند هرگز مورد کفران (بیاجر) نخواهد بوده، خدا پرهیزکاران را میشناسد. 116- آنها که کافر شدهاند اموال و اولادشان در قبال خدا چیزی (عذابی) از آنها دفع نمیکند، آنها اهل آتشند و در آن جاودانانند. 117-
حکایت آنچه در این زندگی دنیا انفاق میکنند، مانند حکایت بادیست که در آن
سرمای شدیدی است بکشت قومی که ظالمند رسیده و آن را نابود کرده است، خدا
بآنها ستم نکرده بلکه بخودشان ستم میکنند.
کلمهها
اذی: آزار. ناپسند این کلمه اسم و مصدر هر دو آمده است. یولوکم: یعنی بر میگردانند. از تولیة که یکی از معانی آن بر گرداندن است. الادبار: پشتها. مفرد آن دبر (بر وزن شتر) به معنی پشت است مقابل رو. ضربت: ضرب در اصل به معنی زدن است، به معنی حتمی شدن نیز بکار رود مراد از آن در اینجا حتمی شدن است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 161