responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 158

دنیا و دین مستقیم می‌گردد [1]. پیداست که پیاده شدن این امر جز به وسیله یک گروه وظیفه دار و دارای اختیارات مقدور نیست. وانگهی اگر بنا باشد احکام اسلامی پیاده بشود چاره‌ای جز تشکیل این گروه نیست.
دیگری: امر به معروف عمومی است که بصورت نصیحت و خیر خواهی عملی می‌گردد و از باب
«کلّکم راع و کلّکم مسئول عن رعیته»
همه شما ناظر همه همدیگر و از این نظارت مسئول هستید، بر همه مسلمانان لازم است آن را مراعات کنند، این امر به معروف اغلب به صورت خواهش و اعتذار انجام می‌گیرد در روایات و کتب فقهیه شرائط چندی در وجوب امر به معروف معین شده، ظاهرا منظور از آنها این قسم از امر به معروف است که در صورت وجود شرائط واجب می‌شود.
جریان تاریخی حسبه و «اداره حسبه» و کارهای محتسب و روایات وجوب عینی یا کفایی آن در محلهای مناسب بیان شده است.

هفتاد سه فرقه:

در کتب تفسیر ذیل آیه: وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله حدیثی نقل شده که ما آن را از خصال صدوق رحمه اللَّه نقل می‌کنیم: سلیمان بن مهران از امام صادق از پدرانش از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله نقل می‌کند: امّت موسی بعد از وی هفتاد و یک فرقه شدند، یکی اهل نجات و هفتاد فرقه در آتشند، امّت عیسی بعد از او هفتاد و دو فرقه شدند یکی از آنها اهل نجات و هفتاد یک فرقه در آتشند امّت من بعد از من هفتاد و سه فرقه خواهند شد، یکی نجات یابنده، و هفتاد دو فرقه در آتش خواهند بود.
در خصال قبل از این روایت، روایت دیگری نقل شده که در آن، امّت


[1] کافی ج 5/ 56.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 158
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست