نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 159
عیسی هفتاد و یک و امت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله هفتاد و دو فرقه یاد شده است. حدیث
اول در بسیاری از کتابهای شیعه و اهل سنت نقل شده است، در المیزان از الدر
المنثور سیوطی از عبد اللَّه بن عمر نقل شده که رسول خدا صلّی اللَّه علیه
و آله فرمود: آنچه بر بنی اسرائیل آمده بر امت من نیز خواهد آمد مانند
شبیه بودن یک لنگه کفش به لنگه دیگر. حتی اگر کسی در آنها با مادر خویش
آشکار زنا کند در امّت من مثل آن خواهد بود، بنی اسرائیل هفتاد و یک فرقه
شدند، امّت من هفتاد و سه ملّت میشوند همه در آتشند مگر یک ملّت، گفتند:
آن یک ملّت کدامند؟ فرمود: طریقهای که امروز من و یارانم در آن هستیم. این روایت در کتب شیعه نیز بدون تشبیه بنکاح مادر آمده است. ناگفته
نماند: روایت هفتاد و دو یا هفتاد و سه فرقه در کتاب خصال صدوق و معانی
الاخبار صدوق و احتجاج طبرسی و کتاب سلیم بن قیس و الدر المنثور و جامع
الاصول ابن اثیر، بنا به تصریح المیزان، نقل شده است در تفسیر ابن کثیر نیز
آمده است. اگر بگوئیم: مراد از این روایت کثرت فرقههاست مثل: إِنْ
تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِینَ مَرَّةً فَلَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ
توبه/ 80 در این صورت معنی 72 و 73 بودن روشن نیست و اگر مراد همان عدد
معین باشد اثبات آن در غایت اشکال است، ظاهر آن است که: این روایت صحت
نداشته باشد، اگر ارباب تحقیق در اسناد آن بررسی نمایند شاید این مطلب را
اثبات کنند و اللَّه العالم بلی این مطلب قابل قبول است که آن حضرت
بفرماید: امتهای گذشته به گروههای متعدد تقسیم شدند، امّت من نیز چنین
خواهند بود.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 159