نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 156
بود ولی متأسفانه عده کمی مؤمن و
بیشترشان فاسقند در این صورت بعید نیست که مراد از اهل کتاب یهود باشند،
به مقتضای معنای «لو» میشود گفت مراد آن است که اگر اهل کتاب نیز بدین خود
در گذشته ایمان میآوردند «خیر امة» میشدند ولی بیشترشان ایمان نیاوردند.
نکتهها
اتحاد و هم بستگی:
یکی از اصولی که در این آیات دستور داده شده، اتحاد و اتفاق مسلمانان در
راه حق است تا اتحاد و هم آهنگی نباشد کاری از پیش نمیرود، منطق معمولی
همه دشمنان این است که: تفرقه بینداز حکومت کن و به عبارت عربی: «فرق
تسد» حتی در جنگ خندق یکی از هواداران اسلام از این سلاح استفاده کرده میان
یهود بنی قریظه و مشرکین مکه اختلاف افکند و یکی از اسباب شکست دشمن و
پیروزی اسلام همان شد. اتحاد، هم بستگی و تحزب زمانی امکان پذیر است که
مردم آگاه شده و احساس نیاز نمایند و با گفتن: متحد شوید، کاری از پیش
نمیرود، باید به مردم آگاهی داد و بیدارشان نمود و نیاز را فهمانید تا
همچون بیمار احتیاج بدرمان را احساس کنند، امروز باید چهره استعمار گران و
نوکران آنها را به مردم مسلمان مشخص کرد و فهمانید که: چگونه دین، عفت،
اقتصاد، منابع طبیعی، فرهنگ، اخلاق، استقلال و همه چیز ما را تاراج
میکنند، و سر سپردگان اجنبی به نام زمامدار مسلمان چگونه نقشه آنها را
پیاده میکنند و چگونه به عیاشی و چپاول و از بین بردن اسلام و زحمات
پیامبر عزیز مشغول هستند.
امر به معروف:
ناگفته نماند ظهور بسیاری از آیات و روایات در عمومی و همگانی بودن امر
به معروف است یعنی آن یک وظیفه همگانی است نظیر: الْمُؤْمِنُونَ وَ
الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 156