responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 155

او در قبضه حکومت اوست، رابطه‌اش با همه یکی است چرا بر یکی ظلم و بر دیگری رحم کند؟!! پس این مردم هستند که بخودشان ظلم می‌کنند.
110- کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ.
«کنتم» در اینجا ظاهرا به معنی «هستید» است نه «بودید» مثل کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا مریم/ 29 که «کان» به معنی «هست» می‌باشد، مراد از «الناس» عموم انسانهاست، یعنی: شما بهترین امت و الگو و سرمشق هستید که که تشکیل یافته‌اید تا دیگران نیز از شما پیروی کنند، علّت «بهتر» بودن ایمان به خدا، گسترش دادن نیکیها و مهار کردن بدیها است، هر قومی که دارای این عوامل باشد بهترین امّت خواهد بود.
ظاهرا این امر به معروف شامل هر دو قسمت از آن می‌باشد یکی امر به معروف خاصی که از وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ ... استفاده شد، دیگری امر به معروف عمومی که در «نکته‌ها» خواهد آمد، خلاصه این آیه آن است که: مسلمانان با دارا بودن به سه اصل مذکور، امّت نمونه و سرمشق و الگو می‌باشند.
ناگفته نماند: همه افراد امّت دارای این شرائط نیستند، بلکه این وصف قائم ببعض است و مصداق اولی آن: رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السّلام است سپس سایر مسلمانان در هر عصر، که مصداق این الگو می‌باشند. [1]
وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ.
اگر اهل کتاب هم ایمان می‌آوردند و به صف شما می‌پیوستند برای آنها بهتر
[1] اینکه در بعضی از روایات «خیر امة» بائمه علیهم السلام اختصاص داده شده ظاهرا از باب بیان مصداق اتم و اکمل است و در بعضی آمده که «کنتم خیر ائمة» خوانده‌اند (تفسیر عیاشی) شاید منظور آن باشد که این معنی مراد از آیه است.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 155
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست