نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 151
آن نازل شد که: آنچه بتوانید تقوی کنید. باید
دانست: حق تقوی و تقوای لایق بخدا، کار ممکن است و گرنه بآن مأمور
نمیشدیم و از روایت گذشته حد آن معین شد، در اینصورت، تقوای لائق بخدا به
همه میسر است ولی این تقوی با قدرت و استقامت اشخاص فرق میکند و هر کس
نسبت به طاقت خود میتواند در آن قدم بردارد، علی هذا آیه اتَّقُوا اللَّهَ
حَقَّ تُقاتِهِ دستور میدهد که به راه تقوی وارد شوید و آیه ... مَا
اسْتَطَعْتُمْ میگوید: پس از وارد شدن، در مراتب آن بقدر وسعت بکوشید، پس
آیه مَا اسْتَطَعْتُمْ در طول آیه حَقَّ تُقاتِهِ واقع شده نه اینکه ناسخ
آن است. [1] اما روایت: در تفسیر آلاء الرحمن فرموده: طبرسی روایت را از
امام باقر و صادق علیهما السّلام نقل کرده، آن گاه در آلاء الرحمن گفته:
روایت را از حضرت باقر علیه السّلام پیدا نکردم بلی عیاشی آن را از حضرت
صادق علیه السّلام نقل کرده ولی واسطه ما بین خود و امام علیه السّلام را
نقل نکرده ... به هر حال ناچار باید روایت را نادیده بگیریم و یا به نحوی
تأویل کنیم. 103- وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا. منظور
از حبل اللَّه دین خداست که ریسمان و رابطهایست ما بین خدا و خلق. و در
روایت معروف «ثقلین» از قرآن به بِحَبْلِ اللَّهِ تعبیر شده و آن بهترین
تعبیری است، این جمله مسلمانان را به اتحاد و هم بستگی در راه خدا که از
بزرگترین عوامل پیروزی است دعوت میکند [2]. وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ
اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ
فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً.[1] اقتباس از المیزان و آلاء الرحمن. [2] در روایات آمده: «علی بن ابی طالب حبل اللَّه المتین» و در بعضی «آل محمد علیهم السلام هم حبل اللَّه» اینها ظاهرا بیان مصداق هستند زیرا آنها علیهم السلام نیز مصداق حبل ا- للَّه میباشند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 151