responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 151

آن نازل شد که: آنچه بتوانید تقوی کنید.
باید دانست: حق تقوی و تقوای لایق بخدا، کار ممکن است و گرنه بآن مأمور نمی‌شدیم و از روایت گذشته حد آن معین شد، در اینصورت، تقوای لائق بخدا به همه میسر است ولی این تقوی با قدرت و استقامت اشخاص فرق می‌کند و هر کس نسبت به طاقت خود می‌تواند در آن قدم بردارد، علی هذا آیه اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ دستور می‌دهد که به راه تقوی وارد شوید و آیه ... مَا اسْتَطَعْتُمْ می‌گوید: پس از وارد شدن، در مراتب آن بقدر وسعت بکوشید، پس آیه مَا اسْتَطَعْتُمْ در طول آیه حَقَّ تُقاتِهِ واقع شده نه اینکه ناسخ آن است. [1]
اما روایت: در تفسیر آلاء الرحمن فرموده: طبرسی روایت را از امام باقر و صادق علیهما السّلام نقل کرده، آن گاه در آلاء الرحمن گفته: روایت را از حضرت باقر علیه السّلام پیدا نکردم بلی عیاشی آن را از حضرت صادق علیه السّلام نقل کرده ولی واسطه ما بین خود و امام علیه السّلام را نقل نکرده ... به هر حال ناچار باید روایت را نادیده بگیریم و یا به نحوی تأویل کنیم.
103- وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا.
منظور از حبل اللَّه دین خداست که ریسمان و رابطه‌ایست ما بین خدا و خلق. و در روایت معروف «ثقلین» از قرآن به بِحَبْلِ اللَّهِ تعبیر شده و آن بهترین تعبیری است، این جمله مسلمانان را به اتحاد و هم بستگی در راه خدا که از بزرگترین عوامل پیروزی است دعوت می‌کند [2].
وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً.
[1] اقتباس از المیزان و آلاء الرحمن.
[2] در روایات آمده:
«علی بن ابی طالب حبل اللَّه المتین»
و در بعضی
«آل محمد علیهم السلام هم حبل اللَّه»
اینها ظاهرا بیان مصداق هستند زیرا آنها علیهم السلام نیز مصداق حبل ا- للَّه می‌باشند.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 151
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست