responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 150

شده‌اند که اولا اختلاف و دشمنی‌های گذشته را یاد آورده، قدر اتحاد و الفت در سایه دین را بدانند. ثانیا با گسترش دادن امر به معروف و نظارت بر اعمال یکدیگر شکاف‌ها را پر کرده و از انحراف و گناه پرهیز کنند. ثالثا نظیر اهل کتاب نباشند که سفارش پیامبران را نادیده گرفته و اختلاف کردند، ادامه اتحاد و توسعه امر به معروف سبب رو سفیدی و سرفرازی و نادیده گرفتن آن باعث سیاه رویی خواهد بود، رابعا مسلمانان در عدالت حق پرستی باید الگو و سرمشق باشند.
102- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ.
پرهیز و ترس از خدا، در واقع پرهیز از عذاب خدا و ترس از نظاماتی است که انسان با تخلّف از آنها گرفتار می‌شود، خواه فعل حرام باشد یا ترک واجب، این تقوی عبارت اخرای «فاتقوا النار التی اعدت للکافرین» است. تقوای بحق آن است که پیوسته بیاد خدا و شکر گذار او باشیم و از اوامر و نواهیش اطاعت کنیم یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ از امام صادق صلوات اللَّه علیه نقل شده: حق تقاه آن است که خدا را اطاعت کنیم، معصیت ننمائیم، و او را یاد کنیم، فراموش ننمائیم، شکرش گذاریم کفران نعمت نکنیم [1].
منظور از وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ظاهرا آن است که رابطه ما با تقوی و ایمان هیچگاه قطع نشود چنان که در (بقره/ 132) گذشت.
ناگفته نماند: در روایت تفسیر عیاشی و مجمع البیان و کتب اهل سنت هست که این آیه با آیه فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ تغابن/ 16 نسخ شده گویند چون آیه نازل شد گفتند: یا رسول اللَّه کدام کس می‌تواند حق تقوی را ادا کند؟ آیه تغابن در نسخ
[1]
«عن ابی بصیر قال: سئلت ابا عبد اللَّه (ع) عن قول اللَّه: اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ قال: یطاع فلا یعصی و یذکر فلا ینسی و یشکر فلا یکفر».
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 150
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست