نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 124
معنوی و قبول مسئولیت است. فاسقون: از دین خارج شدگان فسق در اصل به معنی خروج است (قاموس قرآن). یبغون: طلب میکنند. بغی در اصل به معنی طلب است (قاموس قرآن). طوعا: طوع: رغبت. میل. کرها: (بضم اول و فتح آن) ناپسند داشتن، امتناع کردن «کره کراهة: ضد احبه». اسباط: نوادهها. مفرد آن سبط است و اسباط در ذیل آیه 136 بقره، بررسی شده است. ینظرون: انظار به معنی مهلت دادن است.
شرحها
این آیات با آیات گذشته کمال ارتباط را دارد و در حقیقت قسمت دیگری از
مطالب گذشته است، خلاصه مضمون آیات نه گانه اینست: پیامبران گذشته به دستور
خدا از امّت خود پیمان گرفتهاند که پیامبران آینده را بپذیرند و از دین
آنها حمایت کنند، هر که از این پیمان سرپیچد از دین خارج شده است. پیامبران
از لحاظ اصول، همه یک دین آوردهاند، باید به آن تسلیم شد، آن اسلام و
تسلیم شدن بخداست و جز آن دینی از نظر خدا پذیرفته نیست، اهل کتاب که
دانسته و از روی عمد پیامبر اسلام را تکذیب میکنند پیش خدا مسئولند و
سختترین عذاب را خواهند دید، مگر آنکه توبه کنند و خودشان را اصلاح نمایند
در این صورت از رحمت و غفران خدا بهرهمند خواهند بود. 81- وَ إِذْ
أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ
حِکْمَةٍ ثُمَّ جاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ
بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ این پیمان راجع به امّت
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 124