responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 125

پیامبران است [1] لذا از حضرت صادق صلوات اللَّه علیه نقل شده: تقدیر آیه «اخذ اللَّه میثاق امم النبیین ...» است بنا بر این مخاطب در «آتیتکم- جاءکم» و در دو فعل آخر، امّت پیامبران است یعنی: خدا از امّت پیامبران پیمان گرفت که هر گاه به شما شریعت و دستورات اخلاقی دادم سپس پیامبری آمد و آنچه شما دارید تصدیق کرد، حتما باو ایمان بیاورید و او را یاری کنید.
در آیه دیگری این میثاق صریحا به بنی اسرائیل نسبت داده شده وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ ... وَ قالَ اللَّهُ إِنِّی مَعَکُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَ آتَیْتُمُ الزَّکاةَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلِی وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ مائده/ 12 در این آیه «آمنتم- عزرتموهم» بجای «لتؤمنن. لتنصرنه» در آیه مورد تفسیر است.
قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلی ذلِکُمْ إِصْرِی قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَکُمْ مِنَ الشَّاهِدِینَ یعنی: خدا به پیامبران فرمود: آیا به این پیمان اعتراف کردید؟ و بر این ایمان و نصرت، از مردم پیمان گرفتید؟ گفتند: آری فرمود بر این پیمان که از مردم گرفتید گواه باشید، من نیز با شما از گواهانم، چون «اقررنا» در جواب استفهام آمده قهرا معنای آن هم اعتراف به میثاق و هم اخذ میثاق از مردم است. در ذیل آیه هفتاد یکم این سوره نمونه‌ای از تورات درباره بشارت حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله را نقل کردیم و بمحلهایی از انجیل اشاره نمودیم بآنجا رجوع شود.
82- فَمَنْ تَوَلَّی بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ یعنی پس از این پیمان، هر که پیامبر آینده (محمّد صلّی اللَّه علیه و آله) را با وجود دلائلش قبول نکند از پیمان خدا و دین
[1]- اضافه میثاق به «النبیین» شاید در تقدیر «المیثاق من النبین» باشد در اینصورت پیمان از پیامبران گرفته شده و بحکم پیمان از امت آنهاست و شاید مثل میثاق اللَّه و عهد اللَّه باشد که پیمان گیرنده خود پیامبران، از امت، البته بدستور خدا می‌باشد، «لما» در لَما آتَیْتُکُمْ به معنی شرط است و تقریر آن «مهما آتیتکم» است چنان که در المنار گفته شده.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 125
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست