responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 115

می‌کنند که دین ما را حق دانستید ولی قبول نکردید.
در ذیل آیه 76 سوره بقره گفته شده: این منطق در صورتی درست است که بگوئیم مراد از عِنْدَ رَبِّکُمْ کتاب خدا باشد [1] و یا بگوئیم: یهود عقیده داشتند که علم خدا فقط شامل چیزهایی است که آشکار شود و خدا از آنچه کتمان می‌شود نعوذ باللّه خبر ندارد رجوع شود بآن آیه جمله قُلْ إِنَّ الْهُدی هُدَی اللَّهِ به نظرم جواب وَ قالَتْ طائِفَةٌ وَ لا تُؤْمِنُوا ... است [2] و الف و لام «الهدی» برای عهد است یعنی بگو: این هدایت، هدایت خدایی است و با دسیسه شما از بین نمی‌رود.
قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ این قسمت ظاهرا جواب أَنْ یُؤْتی أَحَدٌ ... است، یعنی نبوت در دست خداست به هر کس و به هر قوم که بخواهد می‌دهد، خداوند فضل و رحمتش وسیع است و فقط به یک قوم و یک نژاد (یهود) شامل نیست. و نیز با استعداد و اهلیّت آنکه باو پیامبری می‌دهد داناست.
74- یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ بنظر می‌آید:
این آیه دفع دخل باشد از «واسع»، یعنی واسع الرحمة بودند مقتضایش آن نیست که رحمت و نبوت را به هر کس عطا فرماید بلکه آن را به کسی که می‌خواهد مخصوص می‌کند: اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ جمله وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ظاهرا راجع باین آیه و به قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ ... است.
75- وَ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِینارٍ لا یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ إِلَّا ما دُمْتَ عَلَیْهِ قائِماً [3] یعنی: مگر پیوسته
[1] یعنی از کتاب خدا و از تورات بر علیه شما استدلال بکنند.
[2] این کلام، جمله معترضه است میان سخن یهود.
[3] گفته‌اند «ما» در آیه مصدریه است و تقدیر آن: «الا ان تدوم علیه قائما است.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست