responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 114

مجید و پیامبر اسلام است که از اسرار اهل کتاب خبر می‌دهد.
72- وَ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ آمِنُوا بِالَّذِی أُنْزِلَ عَلَی الَّذِینَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اکْفُرُوا آخِرَهُ گویند: دوازده نفر از علماء یهود با هم تبانی کردند و گفتند: در اول روز به دین محمّد داخل شوید و اظهار اعتقاد کنید ولی در آخر روز اظهار ارتداد و انکار کنید و بگوئید: به کتابهای خود مراجعه کردیم و با دانایان مشورت نمودیم، معلوم شد محمّد آن پیغمبر موعود نیست و اگر اینکار را بکنید مسلمانان از دین خود برخواهند گشت و خواهند گفت: اینها غرضی ندارند، اول بدین داخل شدند و سپس به آنها روشن گردید که اسلام حق نبوده است [1] لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ تا با این دسیسه از دین خود بر گردند.
در روایتی از ابی الجارود از حضرت باقر علیه السّلام منقول است که این امر در باره تحویل قبله بود که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله نماز صبح را به بیت المقدس و نماز ظهر را بکعبه خواندند، ولی روایت ضعیف است و بآیه تطبیق نمی‌شود گر چه بعضی از بزرگان، آیه را از روی آن تفسیر کرده است.
73- وَ لا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِینَکُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدی هُدَی اللَّهِ أَنْ یُؤْتی أَحَدٌ مِثْلَ ما أُوتِیتُمْ أَوْ یُحاجُّوکُمْ عِنْدَ رَبِّکُمْ.
این دسیسه دوم است، این آیه نظیر آیه: قالُوا أَ تُحَدِّثُونَهُمْ بِما فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَاجُّوکُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّکُمْ ... بقره/ 76 است که مشروحا بررسی شده «تؤمنوا» در اینجا بمعنی اعتماد و اطمینان کردن است مثل وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ توبه/ 61 یعنی در اظهار شواهد نبوت پیغمبر اسلام، جز بر یهود اعتماد نکنید و بدیگران نگوئید:
که صفات پیغمبر اسلام در تورات آمده است، زیرا این کار یکی از دو ضرر را دارد یا آنکه مسلمانها مانند شما صاحب دین مستقلّی می‌شوند و یا نزد خدا با شما محاجه
[1] مجمع البیان و المنار.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 114
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست