نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 113
است که از مصادیق عطیه و رحمت میباشد. واسع: صاحب سعه. یعنی فضل و رحمت او وسیع است به معنی وسعت دهنده نیز آید. تأمنه: إِنْ تَأْمَنْهُ یعنی او را امین گردانی «امنه: وثق به». قنطار: مال زیاد (آل عمران/ 14). أمیین:
درس ناخواندهها (رجوع شود به بقره/ 78) ظاهر آن است که یهود غیر یهود را
امّی میخواندهاند نه فقط مشرکین عرب را. و شاید منظورشان نادانی دیگران
بوده است. کذب: دروغ و بر وزن (وزر) بمعنی دروغ گفتن است. خلاق: نصیب و بهره. بعضی قید «خوب» و بعضی قید «وافر» را اضافه کردهاند، در هر حال مراد نصیبی از نعمتهای آخرت است. یزکیهم: تزکیه: پاک کردن. مراد از آن در اینجا به نظرم پاک کردن بوسیله بخشودن گناهان است. یلوون: لی: تابیدن «لوی الحبل» یعنی ریسمان را تابیدن «لوی لسانه بکذا» کنایه از دروغ سازی است یعنی زبانش را با جعل دروغ پیچانید.
شرحها
در تعقیب آیات گذشته، در این آیات به بعضی از دسائس یهود و عقائد بی
مدرک آنها و اینکه بعضی از اکاذیب را بخدا نسبت میدادند، اشاره شده و روشن
گردیده است که اینگونه اشخاص از رحمت خدا بدور خواهند بود، مجموع مطالب
این آیات در چهار مطلب همراه با جواب آنها خلاصه میشود: دسیسه یهود، عقیده
بیاساس آنها تهدید بعذاب خداوند و دروغ سازی. ضمنا اینها از معجزات قرآن
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 113