نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 106
أَرْباباً
أَ یَأْمُرُکُمْ بِالْکُفْرِ ... آل عمران/ 80، رجوع شود به «نکتهها»
فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ یعنی: اگر
نپذیرفتند بگوئید: گواه باشید و اقرار کنید که ما بخدا تسلیم شدگانیم نه
شما، زیرا فقط خدا را عبادت میکنیم و فقط دستور او را پیروی مینمائیم. 65-
یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِی إِبْراهِیمَ وَ ما أُنْزِلَتِ
التَّوْراةُ وَ الْإِنْجِیلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ
«ابراهیم علیه السّلام میان مسلمانان و یهودیان و مسیحیان محترم و مقبول
است و رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله بارها میفرمود: دین من همان دین
ابراهیم است، یهود میگفتند: ابراهیم از ماست و یهودی بوده، نصاری میگفتند: نه،
ابراهیم از ماست و نصرانی بوده، میخواستند با این ادّعا خود را، بر حق
جلوه دهند، قرآن میگوید: این ستیزه جویی یعنی چه؟! یهودیّت (با همه
بدعتهایش) از تورات ببعد بوجود آمده چنان که نصرانیّت از انجیل ببعد پیدا
شده ولی ابراهیم هزار سال قبل از تورات و دو هزار سال قبل از انجیل بوده
است، آیا نمیفهمید؟!! 66- ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ حاجَجْتُمْ فِیما لَکُمْ
بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَاجُّونَ فِیما لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ آیه صریح
است در اینکه آنها در محاجّه اوّل علم داشتند و در آن محاجّه آنکه علم
داشته ذیحق بوده است، لذا بنظر میاید: این محاجّه ما بین یهود و نصاری
بوده، نصاری میگفتند: عیسی پیامبر است و از جانب خدا مبعوث شده و دین موسی
را تکمیل کرده و آن را از روی علم میگفتند، یهود در مقابل نصاری میگفتند:
عیسی نه خداست و نه پسر خدا و نه یکی از سه خدا، و این را از روی علم
میگفتند [1] قرآن این محاجه را حق میداند، ولی اینکه هر یک بی آنکه
اطلاعی داشته باشند ابراهیم را یهودی یا نصرانی معرفی مینماید، محاجه را
باطل معرفی میکند. و میگوید واقعیت را خدا میداند نه شما وَ اللَّهُ
یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ[1] استفاده از المیزان.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 106