responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 106

أَرْباباً أَ یَأْمُرُکُمْ بِالْکُفْرِ ... آل عمران/ 80، رجوع شود به «نکته‌ها» فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ یعنی: اگر نپذیرفتند بگوئید: گواه باشید و اقرار کنید که ما بخدا تسلیم شدگانیم نه شما، زیرا فقط خدا را عبادت میکنیم و فقط دستور او را پیروی می‌نمائیم.
65- یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِی إِبْراهِیمَ وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ وَ الْإِنْجِیلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ «ابراهیم علیه السّلام میان مسلمانان و یهودیان و مسیحیان محترم و مقبول است و رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله بارها میفرمود: دین من همان دین ابراهیم است، یهود میگفتند: ابراهیم از ماست و یهودی بوده، نصاری میگفتند:
نه، ابراهیم از ماست و نصرانی بوده، میخواستند با این ادّعا خود را، بر حق جلوه دهند، قرآن میگوید: این ستیزه جویی یعنی چه؟! یهودیّت (با همه بدعتهایش) از تورات ببعد بوجود آمده چنان که نصرانیّت از انجیل ببعد پیدا شده ولی ابراهیم هزار سال قبل از تورات و دو هزار سال قبل از انجیل بوده است، آیا نمیفهمید؟!! 66- ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ حاجَجْتُمْ فِیما لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَاجُّونَ فِیما لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ آیه صریح است در اینکه آنها در محاجّه اوّل علم داشتند و در آن محاجّه آنکه علم داشته ذیحق بوده است، لذا بنظر میاید: این محاجّه ما بین یهود و نصاری بوده، نصاری میگفتند: عیسی پیامبر است و از جانب خدا مبعوث شده و دین موسی را تکمیل کرده و آن را از روی علم میگفتند، یهود در مقابل نصاری میگفتند: عیسی نه خداست و نه پسر خدا و نه یکی از سه خدا، و این را از روی علم می‌گفتند [1] قرآن این محاجه را حق می‌داند، ولی اینکه هر یک بی آنکه اطلاعی داشته باشند ابراهیم را یهودی یا نصرانی معرفی می‌نماید، محاجه را باطل معرفی میکند. و میگوید واقعیت را خدا میداند نه شما وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
[1] استفاده از المیزان.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست