responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 105

وَ إِذْ قالَ اللَّهُ یا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلهَیْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَکَ ... مائده/ 116. و نیز فرموده: وَ قالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَ قالَتِ النَّصاری الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ ... توبه/ 30 و نیز فرموده: هیچ پیامبری را نرسد که خدا باو نبوّت و کتاب بدهد، سپس بمردم بگوید: بندگان من باشد نه بندگان خدا ...» آل عمران/ 79.
از طرف دیگر: اهل کتاب از بزرگان و دانشمندان خود کور کورانه تقلید میکردند، هر چه میگفتند: عوام آن را وحی منزل میدانستند، آنها هم برای حفظ مقام و اغراض شخصی، از طرفی حقائق را کتمان می‌کردند وَ إِنَّ فَرِیقاً مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ بقره/ 146، و از طرف دیگر بدلخواه خود حلال را حرام و حرام را حلال میکردند، قرآن از دست آنها مینالد و میگوید: احبار و راهبان اموال مردم را بباطل میخورند و آنها را از راه خدا باز میدارند (توبه/ 34) و در حق عوامشان فرموده: اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ ... توبه/ 31، کنشت و کلیسا قانونگذار مطلق بود.
از حضرت صادق صلوات اللَّه علیه نقل شده آنها در برابر خدا، احبار و راهبان را عبادت نکردند، بلکه حلالی را برای آنها حرام و حرامی را حلال کردند، ارباب گرفتن در برابر خدا همان بوده، گویند چون این آیه نازل شد عدی بن حاتم برسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله گفت: ما بزرگان را عبادت نمیکردیم. حضرت فرمود:
آن گاه که چیزهایی را حلال و حرام میکردند قبول میکردید؟ گفت: آری. ارباب گرفتن همان است. [1]
در جهان، معبود فقط خداست، ربّ فقط خداست، و حکم و دستور از آن خداست إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ یوسف/ 41 پیامبر نمیگوید حتی ملائکه و پیامبران ارباب مردم و دستور دهندگان مردم‌اند وَ لا یَأْمُرَکُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلائِکَةَ وَ النَّبِیِّینَ
[1] مجمع البیان.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 105
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست