نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 105
وَ
إِذْ قالَ اللَّهُ یا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ
اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلهَیْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَکَ ...
مائده/ 116. و نیز فرموده: وَ قالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَ
قالَتِ النَّصاری الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ ... توبه/ 30 و نیز فرموده:
هیچ پیامبری را نرسد که خدا باو نبوّت و کتاب بدهد، سپس بمردم بگوید:
بندگان من باشد نه بندگان خدا ...» آل عمران/ 79. از طرف دیگر: اهل کتاب
از بزرگان و دانشمندان خود کور کورانه تقلید میکردند، هر چه میگفتند: عوام
آن را وحی منزل میدانستند، آنها هم برای حفظ مقام و اغراض شخصی، از طرفی
حقائق را کتمان میکردند وَ إِنَّ فَرِیقاً مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ
الْحَقَّ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ بقره/ 146، و از طرف دیگر بدلخواه خود حلال
را حرام و حرام را حلال میکردند، قرآن از دست آنها مینالد و میگوید: احبار و
راهبان اموال مردم را بباطل میخورند و آنها را از راه خدا باز میدارند
(توبه/ 34) و در حق عوامشان فرموده: اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ
رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ ... توبه/ 31، کنشت و کلیسا
قانونگذار مطلق بود. از حضرت صادق صلوات اللَّه علیه نقل شده آنها در
برابر خدا، احبار و راهبان را عبادت نکردند، بلکه حلالی را برای آنها حرام و
حرامی را حلال کردند، ارباب گرفتن در برابر خدا همان بوده، گویند چون این
آیه نازل شد عدی بن حاتم برسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله گفت: ما بزرگان
را عبادت نمیکردیم. حضرت فرمود: آن گاه که چیزهایی را حلال و حرام میکردند قبول میکردید؟ گفت: آری. ارباب گرفتن همان است. [1] در
جهان، معبود فقط خداست، ربّ فقط خداست، و حکم و دستور از آن خداست إِنِ
الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ یوسف/ 41 پیامبر نمیگوید حتی ملائکه و پیامبران
ارباب مردم و دستور دهندگان مردماند وَ لا یَأْمُرَکُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا
الْمَلائِکَةَ وَ النَّبِیِّینَ[1] مجمع البیان.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 105