responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 107

سپس میفرماید:
67- ما کانَ إِبْراهِیمُ یَهُودِیًّا وَ لا نَصْرانِیًّا وَ لکِنْ کانَ حَنِیفاً مُسْلِماً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ.
واقع امر آنست که ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی، بلکه او انسانی موحّد و یکتا پرست و بدستورهای خدایی تسلیم بود و از مشرکان که غیر خدا را عبادت میکنند و جز او اربابانی دارند، نبود، [1] اینکه قرآن میگوید: ابراهیم یهودی و نصرانی نبود بدان علّت است که یهودیّت و نصرانیّت توأم با شرک و خرافات است چنان که ذیل آیه 135 سوره بقره توضیح داده شده است.
68- إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ مراد از لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ کسانی است که پیش از اسلام در دین ابراهیم بودند اعمّ از پیامبران گذشته و مؤمنان واقعی. یعنی یهود و نصاری در دین ابراهیم نیستند بلکه نزدیکترین مردمان باو، و دین او پیروان واقعی وی و پیامبر اسلام و پیروان او هستند. ظاهرا جدا کردن رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله از لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ بجهت احترام و عظمت آن حضرت است. جمله وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ روشن میکند که خدا نیز با این گروه است نه با یهود و نصاری که دین ابراهیم را خلط کرده‌اند، الف و لام «المؤمنین» برای عهد است یعنی:
خدا دوست یا سرپرست این مؤمنان است.
69- وَدَّتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ لَوْ یُضِلُّونَکُمْ وَ ما یُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُونَ هشدار است بمسلمین که کفّار در کمین آنها هستند و میخواهند گمراهشان کنند، ولی آنها ندانسته خودشان را گمراه میکنند، زیرا آنکه بفکر گمراه
[1] در این آیه حَنِیفاً مُسْلِماً در جای أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ و وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ در جای وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً در آیه اول است.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 107
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست