responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 104

و سومی و چهارمی خطاب بدانشمندان آنهاست. ناگفته نماند: روی سخن در آیات گذشته راجع بنصاری بود ولی در این آیات یهود و نصاری هر دو منظور می‌باشند.
64- قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ سواء بمعنی مساوی و برابر است [1] آمدن بسوی کلمه، بمعنی اتّفاق در سخن و عمل است. یعنی: ای اهل کتاب بیائید بهدفی و مقصدی که فائده آن بهمه برابر و یکسان است و تبعیضی در آن نیست و نمیتوانید بگوئید: این پیشنهاد فقط بسود یک طرف و یا عدّه‌ای است. و آن اینکه در مقام پرستش و بندگی، فقط خدا را پرستش کنیم و شریکی بر او قائل نشویم و در مقام فرمانبری و اطاعت فقط از دستورهای خدا اطاعت کنیم و جز خدا اربابی و قانونگذاری نداشته باشیم.
آری: پیامبران میخواهند جامعه‌ای تشکیل دهند که در آن توحید حکومت کند، همه بخدا رو آورند و همه، کارهای فردی و اجتماعی خود را با اغراض خدایی و دستورهای خدا تطبیق دهند این جامعه مطابق فطرت انسان است، در این جامعه تبعیضی نیست، همه در برابر خدا و قانونهای او یکسانند و این جامعه سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ است.
توضیح اینکه: اهل کتاب از دو جهت آلوده بودند، اوّل از جهت توحید و توحید عبادت که غیر خدا را، خدا و پسر خدا و معبود میدانستند چنان که فرموده:
إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلی مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إِلهٌ واحِدٌ نساء/ 171. و نیز فرموده: لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ ... لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا إِلهٌ واحِدٌ مائده/ 73 و 72 و نیز فرموده:
[1] سواء در اصل مصدر است بمعنی برابری و در آیه، وصف است بمعنی برابر و مساوی.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست