responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 996

همسر شما قسمتى از خانه را در زمان حيات خود به شما بخشيده است غير از سهم ارث خود حقّى در آن نداريد.

س 1719: شوهرم در حالى كه از سلامت عقلى برخوردار بود مسئول بانك را خواست و پولى را كه در حساب بانكى‌اش بود به من هبه كرد و سندى را كه حق برداشت با من باشد امضا نمود بطورى كه رئيس بيمارستان و مسئول بانك شاهد آن بودند و بر همين اساس بانك به من دسته چك داد و در طول ماه مبلغى را از آن برداشت كردم، بعد از گذشت يك ماه و نيم پسرش او را به بانك برد و در آنجا در حالى كه فاقد شعور و ادراك بود، از او پرسيدند كه آيا آن مال براى همسرت است؟ او با سر جواب مثبت داد، دوباره از او سؤال كردند كه آيا آن مال براى فرزندانت است؟ كه به همان صورت جواب مثبت داد. آيا آن مال براى من است يا ملك فرزندان شوهرم مى‌باشد؟ ج: از آنجا كه در هبه، قبض، شرط حصول ملكيّت است و مجرّد امضا سند و دريافت چك براى قبض مالى كه در بانك پس‌انداز شده كافى نيست، لذا صرف امضا و دريافت چك موجب حكم به صحّت اين هبه نمى‌شود، بنا بر اين آنچه را با اجازۀ شوهرتان و در حال سلامت عقلى او از بانك گرفته‌ايد، مال شماست و آنچه كه از اموال شوهرتان در بانك مانده، بعد از فوت او از تركه‌اش محسوب مى‌شود و براى ورثه اوست و اقرار او در زمان فقدان ادراك، اعتبارى ندارد و اگر در اين زمينه قانونى وجود داشته باشد متبع است.

س 1720: آيا چيزهايى كه فرزندان در زمان حيات مادرشان براى او مى‌خرند تا از آنها استفاده كند، از اموال شخصى او محسوب مى‌شود بطورى كه بعد از وفاتش از تركه او محسوب شود؟ ج: اگر فرزندان، اشياء مذكور را به مادرشان بخشيده و در اختيار او گذاشته باشند، ملك شخصى مادرشان است و بعد از وفات او جزء تركه‌اش محسوب مى‌شود.

س 1721: آيا زيور آلات طلا كه شوهر براى همسرش مى‌خرد، از اموال شوهر محسوب شده و بعد از وفاتش جزء تركه‌اش محسوب مى‌شود، بطورى كه بين ورثه تقسيم شده و همسر او سهم خود را مى‌برد يا آنكه ملك زوجه است؟ ج: اگر جواهرات در اختيار و تحت تصرف همسرش باشد بطورى كه در آنها تصرّفات مالكانه داشته باشد، حكم به ملكيّت آن جواهرات براى او مى‌شود مگر آنكه خلاف آن ثابت شود.

س 1722: آيا هدايايى كه در طول زندگى زناشويى زن و شوهر به آنان هديه مى‌شود، ملك شوهر است يا زن و يا هر دو؟ ج: مسأله با اختلاف هدايا از اين جهت كه مختص مردان باشد يا زنان يا اينكه قابل استفاده براى هر دو باشد، يا براى يكى از آنان تفاوت پيدا مى‌كند، آنچه كه بر اساس ظواهر امر به خصوص يكى از زوجين هديه شده ملك خود اوست و آنچه كه به هر دوى آنان بطور مشترك هديه شده، ملك مشترك آنان است.

س 1723: آيا در صورتى كه مردى زنش را طلاق دهد، جايز است آن زن اموالى را كه

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 996
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست