responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 997

خانواده‌اش هنگام ازدواج به او داده‌اند (مانند فرش، رختخواب، لباس و مانند اينها) از شوهرش مطالبه كند؟ ج: اگر از اشيايى باشند كه زن از خانواده‌اش گرفته و يا از چيزهاى شخصى باشند كه براى خودش خريده و يا به شخص او هبه شده باشند، ملك اوست و در صورتى كه موجود باشند حق دارد آنها را از شوهرش مطالبه كند، ولى اگر از چيزهايى باشند كه از طرف خانواده يا اقوام او به دامادشان كه شوهر اوست، هديه شده باشند، نمى‌تواند آنها را از شوهرش مطالبه كند بلكه اختيار اين قبيل اموال در دست كسى است كه آنها را به زوج هديه كرده است، كه اگر عين آنها باقى مانده و زوج هم از ارحام آنان نباشد جايز است هديه‌كننده، هبه را فسخ كند و آن مال را پس بگيرد.

س 1724: بعد از آنكه همسرم را طلاق دادم، طلاها و زيور آلات و چيزهاى ديگرى را كه با پول خودم و در دوران ازدواجمان به او داده بودم از وى پس گرفتم، آيا در حال حاضر تصرف در آنها براى من جايز است؟ ج: اگر آنها را به عنوان عاريه به همسرتان داده‌ايد تا از آنها استفاده كند و يا آنها را به او هبه كرده‌ايد و عين آنها نزد همسرتان به همان صورت موجود است و آن زن هم از ارحام شما نمى‌باشد، مى‌توانيد هبه را فسخ نموده و اموال هبه شده را پس بگيريد و در نتيجه جايز است در اشيايى كه از او گرفته‌ايد تصرف كنيد، و در غير اين صورت جايز نيست.

س 1725: پدرم قطعه زمينى را به من بخشيد و سند آن را بطور رسمى به نام من كرد، ولى بعد از يك سال از كار خود پشيمان شد، آيا جايز است در آن زمين، تصرف كنم؟ ج: اگر پدرتان بعد از آنكه زمين را از او تحويل گرفتيد و بر آن استيلاء پيدا كرديد، از هبه خود پشيمان شد و رجوع نمود، رجوع او صحيح نيست و شرعاً زمين، ملك شماست. ولى اگر پشيمانى و رجوع او قبل از قبض زمين توسط شما باشد، حق دارد از هبه خود عدول نمايد و شما پس از آن ديگر در زمين مزبور حقّى نداريد و مجرّد ثبت سند به نام شما براى تحقّق قبضى كه در هبه معتبر است، كافى نمى‌باشد.

س 1726: اين جانب زمينى را به فردى بخشيدم و او هم در قسمتى از آن، خانه‌اى مسكونى بنا كرد، آيا جايز است عين يا قيمت آنچه را كه به او بخشيده‌ام از او مطالبه كنم؟ و آيا جايز است آن مقدار از زمين را كه ساختمان در آن بنا نكرده از او پس بگيرم؟ ج: بعد از آنكه آن شخص با اذن شما زمين را قبض كرد و با ساختن ساختمان در آن تصرف نمود، ديگر حق فسخ هبه و پس گرفتن اصل زمين يا قيمت آن را از او نداريد و اگر مساحت زمين به مقدارى باشد كه ساخت خانه در قسمتى از آن به نظر اهالى منطقه عرفاً تصرف در همه زمين محسوب شود حق پس گرفتن هيچ مقدارى از آن را نداريد.

س 1727: آيا جايز است شخصى همه اموال خود را به يكى از فرزندانش هبه كند و بقيه را از آن محروم نمايد؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 997
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست