responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 995

هبه

س 1714: آيا شرعاً تصرف در هديه‌اى كه يتيم غير بالغ اهدا مى‌كند جايز است؟ ج: منوط به اجازۀ ولىّ شرعى اوست.

س 1715: دو برادر در قطعه زمينى شريك هستند و يكى از آنان سهم خود را به پسر برادر بزرگش بصورت هبه معوّض بخشيده و تحويل او داده است، آيا فرزندان هبه‌كننده، حق دارند بعد از فوت پدرشان ادّعاى ارث در آن مقدار از زمين را بكنند؟ ج: اگر ثابت شود برادرى كه فوت كرده سهم خود در آن زمين را در حال حيات به پسر برادرش بخشيده و تحويل او داده و آن را تحت اختيارش گذاشته است، ورثه او بعد از مرگش حقّى در آن ندارند.

س 1716: شخصى براى پدرش در زمين او خانه ساخته و با اجازه او در زمان حياتش طبقه‌اى را هم براى خودش بنا كرده است، با توجه به اينكه آن شخص چند سال بعد از وفات پدرش فوت كرده است و هيچ گونه وصيت يا سندى هم كه دلالت بر هبه يا كيفيت تصرف در آن بكند وجود ندارد، آيا طبقه دوم ملك اوست و بعد از موت به ورثه او منتقل مى‌شود؟ ج: اگر فرزند، مخارج ساخت طبقه دوم را كه در تصرف او قرار دارد، داده باشد و در طول حيات پدرش بدون وجود منازعى در اختيار او بوده، شرعاً حكم به ملكيّت او مى‌شود و بعد از فوت هم جزء تركه او محسوب مى‌گردد و براى ورثه اوست.

س 1717: پدرم در زمانى كه يازده سال داشتم، يكى از خانه‌هاى خود را بطور رسمى به نام من كرد و يك زمين و نصف خانه‌اى را هم به نام برادرم و نصف ديگر آن را به اسم مادرم نمود، بعد از وفات پدرم ساير ورثه ادعا كردند كه خانه‌اى كه پدرم به نام من ثبت كرده است، شرعاً ملك من نيست، آنان مدّعى هستند كه پدرم براى جلوگيرى از مصادره خانه، آن را به اسم من كرده است و در عين حال اعتراف مى‌كنند كه املاكى كه به اسم برادر و مادرم نموده، ملك آنان مى‌باشد، با توجه به اينكه پدرم وصيتى نكرده و شاهدى هم بر اين مسئله وجود ندارد، حكم چيست؟ ج: آنچه كه پدر از املاك خود در زمان حياتش به بعضى از ورثه هبه كرده و تحويل او داده و براى ثبوت اين موضوع، سند رسمى آن را نيز به نام وى نموده، شرعاً ملك اوست و ساير ورثه، حق مزاحمت او را ندارند مگر آنكه به طريق معتبرى ثابت كنند كه پدرشان آن ملك را به او نبخشيده و ثبت سند رسمى به نام او صورى بوده است.

س 1718: هنگامى كه شوهرم مشغول خانه‌سازى بود، من هم به او كمك مى‌كردم و همين، باعث تقليل هزينه‌هاى آن و تمام شدن ساخت خانه شد، خود او هم چند بار گفت كه من با او در خانه شريك هستم و بعد از پايان كار 13 آن را به نام من ثبت خواهد كرد، ولى او قبل از انجام اين كار فوت نمود و الآن هم هيچ سند و وصيّتى كه ادّعاى مرا ثابت كند در اختيار ندارم، حكم اين مسئله چيست؟ ج: صرف كمك و يارى در ساخت خانه يا مجرّد وعده به اينكه شما را در خانه شريك خواهد كرد، باعث شراكت در ملك آن نمى‌شود، بنا بر اين تا از طريق معتبر ثابت نشود كه

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 995
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست